kv%c3%a5le

Pårørende savner mer samtale med legene

Pårørende er stort sett svært fornøyd med hvordan de og pasienten blir tatt vare på når et familiemedlem får intensivbehandling. Men mange savner mer samtale med legene.
Dette viser en undersøkelse der i alt 319 pårørende ved 19 intensivavdelinger på sykehus i Norge svarte på et omfattende spørreskjema om pårørendes erfaringer.

– Ikke alle føler at de får nok samtaletid med lege, sier Reidar Kvåle (bildet), leder for Norsk intensivregister. Registeret har brukt et internasjonalt spørreskjema og målt pårørendetilfredshet ved knapt halvparten av intensivavdelingene som er med i registeret.

Han viser til at over 20 prosent av de pårørendesvarte at legen sjelden eller aldri snakket med dem om pasientens tilstand. 35 prosent svarte at det skjedde «av og til». I en travel hverdag kan legekontakten med pårørende bli for kort og overflatisk, med rask informasjon på pasientrommet eller i korridoren utenfor. Intensivsykepleierne er hos pasientene kontinuerlig og står for en viktig del av informasjonen til pårørende. Men legesamtalen med pårørende er naturligvis svært viktig og må prioriteres, sier Kvåle.

Samtalen må være mer strukturert og ryddig enn den ofte er i dag, den skal skje på et eget rom, og legen må ha nok tid.

Kvåle understreker at tallene varierer fra avdeling til avdeling, og at mange andre forhold også ble spurt om.

Undersøkelsen ble gjort høsten 2015, og hver avdeling fikk tilgang på egne data slik at de kunne se hvor det var rom for forbedringer.
-Vi gjentok undersøkelsen ved de samme intensivavdelingene høsten 2016 og er spent på om svarene viser forbedringer. Den undersøkelsen vil være ferdig behandlet og klar om noen måneder, sier Kvåle. (Bildet er hentet fra Kvalitetsregistre.no)
 

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

CASEARKIVET

Her finner du varierte caser med glimt fra pårørendes møter med helse- og omsorgstjenesten. Casene avslutter med drøftingsoppgaver.
Epost
Chat
Telefon
Ris eller ros?
Utvikling: Destino / CMS: Destinet