Kapitteloversikt

​I menyen her finner du seks hovedkapitler som følger den samme kapittelinndelingen som i den ny statlige pårørendeveilederen.

​Under hvert kapittel finner du fagfilmer, case og drøftingsoppgaver som er relavante til temaene i det enkelte kapittel. De er spesielt tilrettelagt for bruk i personalgrupper, men kan også brukes individuelt.

Dere velger selv hvilken fagfilm, case og drøftingsoppgave dere vil bruke, tilpasset de opplæringsbehov og den tidsramme dere har.

Visjonen vår er at pårørende inkluderes i det offentlige tjenestetilbudet, og at pårørendeprogrammet.no skal fremme slik praksis.

Pårørendeprogrammet.no ble utviklet i 2011. Etter revideringen vinteren 2016/2017 følger programmet nå de samme kapittelinndelingene som i den nye statlige veilederen om pårørende i helse- og omsorgstjenesten, som Helsedirektoratet ga ut i januar 2017. Pårørendeveilederen er et tiltak innenfor «Programmet for en aktiv og fremtidsrettet pårørendepolitikk», forankret i Stortingsmelding 29, Morgendagens omsorg, kap. 4.3.4. Se her.

1 Hva er våre plikter?

Helseforetak og kommuner har mange plikter overfor pårørende

2 Hvem er de pårørende?

Hvem er de pårørende?

3 Hvordan involvere pårørende?

Involvere pårørende i behandling og oppfølging av pasient eller bruker

4 Hvordan ivareta barn og unge?

Informasjon og støtte til barn som er pårørende

5 Hvordan støtte familie og andre?

Støtte til familie og andre

6 Etiske dilemmaer?

Etiske dilemmaer i møte med pårørende

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!