← Gå tilbake

AKTUELT%20Unn

← Gå tilbake

Bethi%207_1_17%20svhv
Bethi Dirdal Jåtun
Journalist

Pårørendesenteret utvider Pårørendelinjen

Takket være straksmidler fra Gjensidigestiftelsen kan nå Pårørendesenteret utvide åpningstiden på Pårørendelinjen.
– Dette er bare helt fantastisk! Både at vi får tilskudd til et så aktuelt tiltak, og at behandlingen gikk så rekordfort! Vi søkte i forrige uke, og fikk svar i dag.
 

Pårørendelinjen ekstra viktig nå

Daglig leder i Pårørendesenteret, Unn Birkeland, er både takknemlig og imponert. Søknaden til Gjensidigestiftelsen sendte de 26. mars. Én uke etter kom svaret.

– Vi har fått innvilget hele søknaden og mottar 320.000 kroner til utvidelse av hjepletelefon-tilbudet vårt, oppgir hun.
 

Man skulle gjerne ikke tro det, men selv i disse koronatider, er pågangen fra helsepersonell som trenger råd og veiledning i møte med pårørende, minst like stor som tidligere.


Birkeland har allerede omdisponert personell fra ordinær drift til å betjene Pårørendelinjen alle hverdager fra 0900 til 1500. Over påske utvides åpningstiden.
 

For pårørende og fagpersonell

– Med disse midlene kan vi operere med nye åpningstider helt til over sommeren. Dersom behovet fortsetter, må vi bare håpe at det finnes andre løsninger som gir oss muligheten til å støtte opp om både pårørende og fagpersoners behov. Man skulle gjerne ikke tro det, men selv i disse koronatider, er pågangen fra helsepersonell som trenger råd og veiledning i møte med pårørende, minst like stor som tidligere, påpeker Birkeland.

Mange pårørende befinner seg i en presset situasjon når psykisk syke og personer under kriminal- og rusomsorgen sendes hjem fra tiltak grunnet koronaepidemien.
 

Bidrar til å redusere fare for vold

– Familiene er ofte presset fra før, med langvarig slitasje og gjerne også en utsatt økonomisk situasjon. Dette er kjente faktorer som kan utløse utrygghet, aggresjon og/eller vold mellom familiemedlemmer. Vi opplever at vi med Pårørendelinjen kan medvirke til å redusere faren for vold i nære relasjoner, fortsetter Birkeland og understreker at det er viktig for dem å opprettholde kravet om kompetanse i tjenesten.

– Vi har tilgang på personell med kvalifisert bakgrunn som ikke kan jobbe i det ordinære helse- og sosialapparatet, forklarer hun.
 

Hensiktsmessige mestringsstrategier

Den daglige lederen av Pårørendesenteret er overbevist om at de kan bidra i en tid der det ordinære helse- og sosialapparatet er sterkt presset og ute av ordinær drift på ubestemt tid.

– Vi opplever at vi med Pårørendelinjen, chat eller mailkontakt kan hjelpe pårørende i å finne hensiktsmessige mestringsstrategier og på den måten redusere faren for press og konflikter, som igjen kan lede til belastninger i nære relasjoner, mellom venner eller andre grupper, oppsummerer Birkeland.