I helsetjenesten
På skolen
I arbeidslivet
For studenter
Kursportal_knapp
Kursportal_knapp_hover
06. mars 2017

Egen pleiepengetelefon i NAV

Nå er det lettere for pårørende med alvorlig syke barn eller sammensatte behov å få hjelp hos NAV.
Egen pleiepengetelefon i NAV
Ellipse%2035
Screenshot%202021-04-06%20at%2014_09_55
Tekst:

​Marie Rein Bore

Journalist
– Vi har etablert en egen spesialisert telefontjeneste. Du kan ringe 55 55 33 33, taste 3 og deretter 2. Da får du hjelp av veiledere som har spesialkompetanse på pleiepenger, sier avdelingsdirektør Hanne Kristin Lorentsen i NAV.
 
Hun sier at pleiepengetelefonen blant annet kan hjelpe deg med informasjon, råd og veiledning om;
  • Når du har rett på pleiepenger
  • Hvordan du søker om pleiepenger
  • Spørsmål rundt et vedtak om pleiepenger
  • Spørsmål om status i sak eller spørsmål om utbetaling av pleiepenger

– NAV Kontaktsenter sin nye spesialiserte tjeneste for pleiepenger er blitt meget godt tatt i mot av brukerne som nå får raskere og bedre hjelp når de ringer til NAV, sier Lorentsen.

Familier som mottar pleiepenger er en brukergruppe
med mange og sammensatte behov og har tidligere
slitt med å finne fram i det store NAV-systemet.


NAV Kontaktsenter hadde før etableringen både kompetanse på å gi råd og veiledning på dette området, men ved å samle denne kompetansen har brukerne nå fått en telefontjeneste som gir dem råd og hjelp med en gang. Brukerne får nå svar på det de lurer på med en gang og slipper å forklare seg så mange ganger.

– NAV kontaktsenter har hatt mange henvendelser i den nye tjenesten og har hjulpet 80 prosent av dem i den første samtalen. I noen tilfeller må brukerne videre til andre i NAV-systemet, men i disse tilfellene har pleiepengetelefonen hjulpet dem med å finne fram raskere, sier Hanne Kristin Lorentsen. 
Tilbake_pil
Tilbake
printer
Skriv ut