3. og 4. mars 2025 er det tid for ny runde av kurset Pårørendearbeid og fagutvikling i praksis. Hva inspirerer deg og hvordan kan du ivareta deg selv som fagperson i møte med pårørende? – Bli med i felles læring og inspirasjon av hverandre.
– Fagpersonene trekker fram bredden. Også HR, som var med på Pårørendekonferansen for første gang, opplevde konferansen som svært nyttig, mens de pårørende nok hadde en mer blanda følelse.
Øyvor L. Sønstabø (nr. 2 f.v.) sammen med (f.v.) Janne Lundetræ, Irene Sande og Sigrun Steinsøy (Foto: Solabladet)
Tekst:
Bethi Dirdal Jåtun
Journalist
Det sier sier Øyvor Leidland Sønstabø, kommunalsjef for levekår i Sola kommune, som for første gang hadde pårørende på invitasjonslista til kommunens visning av årets Pårørendekonferanse.
– Hvordan gikk det?
– Vi var rundt femti personer. Opp mot ti av dem var pårørende. Ikke et høyt tall, men det hadde jeg heller ikke forventet. Nye ting skal innarbeides. For oss er det viktig å være tilgjengelige. Ofte snakker vi om pårørende som en ressurs. I Sola kommune vil vi gjerne også vise at de er det.
God planlegging
Sola kommune begynner etter hvert å få erfaring med pårørendeinvolvering, blant annet gjennom arbeidet med pårørendestrategien, der flere pårørende har vært aktivt med. Å få de pårørende på banen også under visningen av Pårørendekonferansen, er ifølge kommunalsjefen viktig av flere grunner:
– For det første tror jeg det er verdifullt at vi hører de samme tingene og kan snakke sammen om temaer som belyses av de ulike foredragsholderne, sier hun og understreker at samlingen også gir anledning til informasjonsdeling og kommunikasjon:
– Før konferansestart gikk vi blant annet gjennom kommunens nettsider for å vise de pårørende hvor de finner relevant informasjon og nyttige kontaktpunkter.
Jeg tror det er verdifullt at vi hører de samme tingene og kan snakke sammen om temaer som belyses av de ulike foredragsholderne.
Noe litt vel teoretisk
Et helt nytt tilbud til de pårørende ble også lansert under konferansen:
– Her i kommunen starter vi opp med møteplass for pårørende, drevet av de pårørende selv. Kommunen skal ha en tilretteleggerrolle, men bidrar gjerne med innlegg, rådgivning og veiledning etter ønske, forteller hun og understreker at Pårørendekonferansen, slik hun ser den, også kan bli en viktig møteplass for pårørende og fagfolk både seg imellom og på tvers.
– Nå var aldersspredningen i pårørendegruppa denne gangen ganske stor, noe som nok spilte inn, påpeker Sønstabø som tror at noen av de pårørende nok opplevde enkelte av foredragene litt vel teoretiske.
Ulike målgrupper
– Mot slutten av konferansen var det noen av dem som gikk. Trolig var det vanskelig å kjenne seg igjen i noen av innslagene. På den andre siden var de ansatte veldig godt fornøyd med konferanseinnholdet, sier hun og understreker spesielt bredden i innslagene.
– Også for HR-avdelingen, som deltok på konferansen for første gang, var konferansen verdifull. For oss ansatte er det dessuten nyttig å kunne treffes på tvers av ansvarsområder. Det har vi alle noe igjen for, sier kommunalsjefen og oppsummerer:
– Vi hadde to ulike målgrupper i salen, en som var svært godt fornøyd og en som nok satt igjen med litt blanda følelser. Foreløpig har vi bare hatt en muntlig evaluering. En mer systematisk evaluering kommer, noe jeg tror blir nyttig.