Hva betyr det å vinne prisen Årets pårørendekommune?
Prisen deles ut under Pårørendekonferansen i september hvert år og består av et kunstverk, en sjekk på 10.000 kroner og gratis Gathering på neste års Pårørendekonferanse.
I 2017 satte Asker kommune i gang det treårige prosjektet «Styrket pårørendestøtte». Målet med prosjektet var å kunne tilby et helhetlig tilbud til pårørende med krevende omsorgsoppgaver. Allerede etter to år var dette nok til at kommunen fortjente å kåres til Årets pårørendekommune 2018. Asker kommune fikk prisen for å ha gjort arbeidet med pårørende systematisk og helhetlig. Samtidig er pårørendearbeidet godt forankret i hele helse- og omsorgssektoren.
Heltidskoordinator
Siden det er en stund siden Asker kommune ble tildelt prisen kan vi ikke fortelle alt som har skjedd siden da. I 2018 ble det igangsatt et pårørendeprosjekt innenfor Psykisk helse og rus-virksomheten, resulterte blant annet i et politisk vedtak der det ble bestemt å opprette en 100 % stilling som pårørendekoordinator. Pandemien forsinket ansettelsen, men i september 2022 var Anne Bagstevold på plass i stillingen.
De overordnede føringer for koordinatorjobben er pårørendearbeid på systemnivå, pasient- og brukerrettigheter, pårørendes rettigheter og sikre god informasjon og rådgivning til ansatte og pårørende.
– Målet med å ansette en pårørendekoordinator i Asker er å utvikle og systematisere samarbeidet mellom kommunen og pårørende, slik at pårørende opplever kvalitet og enhetlig tilnærming i møte med kommunen, forteller Anne. I rollen som koordinator skal hun støtte virksomheter i arbeidet med pårørendestøtte og ha en veilederfunksjon rettet mot ansatte. Rådgiverfunksjonen skal også være en pådriver i utviklings- og kvalitetssikringsarbeidet knyttet til pårørendeomsorgen.
Pårørendes behov
I ulike undersøkelser kommer det fram at pårørende har behov for anerkjennelse for den innsatsen de gjør. De ønsker mer informasjon og muligheten til å bli mer involvert i helheten rundt den de er pårørende til. Videre ønsker de dedikerte møteplasser for erfaringsdeling. Basert på disse behovene har pårørendekoordinatoren strategisk jobbet for å imøtekomme pårørendes behov. Dette arbeidet inkluderer arrangementer som pårørendekafé, temakvelder og pårørendemøter rettet spesifikt mot de ulike virksomhetene, som bl.a. bo- og omsorgssentrene og hjemmetjenesten. Målet er å etablere et tett samarbeid mellom pårørende og tjenestene.
Jeg er opptatt av at Asker kommune skal ha en kultur innad i tjenestene som sikrer at pårørende føler seg inkludert og ivaretatt i helheten rundt brukeren.
Anne Bagstevold, pårørendekoordinator
Internt nettverk i kommunen
Pårørendekoordinatoren har også initiert et «Nettverk – pårørendestøtte» i kommunen, der ansatte fra alle virksomheter er representert. Dette nettverket fungerer som en plattform for å samle ressurser, dele kompetanse og erfaringer. Det første årets hovedfokus har vært utviklingen av kartleggingsverktøy for pårørende og revisjon av kommunens nettsider knyttet til pårørendestøtte.
– En sentral, men kanskje den viktigste funksjonen er den enkle «veien inn», forteller Anne og viser til at pårørende kan ta kontakt direkte per telefon eller e-post.
Pårørende kan ta kontakt hvis de har behov for å diskutere sin rolle som pårørende eller opplever at pårørenderollen blir for utfordrende. Noen ønsker hjelp til å få kontakt med andre pårørende. Andre har spørsmål om søknader om tjenester eller avlastning, eller finner det vanskelig å navigere på kommunens nettsider. Det er også lov å ta kontakt hvis du bare har behov for noen å prate med.
Anne har funnet den første tiden som pårørendekoordinator både spennende og variert. Hun mottar positive tilbakemeldinger både fra pårørende og ansatte, noe som gir motivasjon og inspirasjon til å videreutvikle arbeidet rundt pårørendestøtte i Asker kommune.
Prisen til Asker ble delt ut av helseminister Bent Høie under Pårørendekonferansen 2018.
Du kan lese talen hans her