3. og 4. mars 2025 er det tid for ny runde av kurset Pårørendearbeid og fagutvikling i praksis. Hva inspirerer deg og hvordan kan du ivareta deg selv som fagperson i møte med pårørende? – Bli med i felles læring og inspirasjon av hverandre.
Takket være straksmidler fra Gjensidigestiftelsen kan nå Pårørendesenteret utvide åpningstiden på Pårørendelinjen.
Tekst:
Bethi Dirdal Jåtun
Journalist
– Dette er bare helt fantastisk! Både at vi får tilskudd til et så aktuelt tiltak, og at behandlingen gikk så rekordfort! Vi søkte i forrige uke, og fikk svar i dag.
Pårørendelinjen ekstra viktig nå
Daglig leder i Pårørendesenteret, Unn Birkeland, er både takknemlig og imponert. Søknaden til Gjensidigestiftelsen sendte de 26. mars. Én uke etter kom svaret.
– Vi har fått innvilget hele søknaden og mottar 320.000 kroner til utvidelse av hjepletelefon-tilbudet vårt, oppgir hun.
Man skulle gjerne ikke tro det, men selv i disse koronatider, er pågangen fra helsepersonell som trenger råd og veiledning i møte med pårørende, minst like stor som tidligere.
Birkeland har allerede omdisponert personell fra ordinær drift til å betjene Pårørendelinjen alle hverdager fra 0900 til 1500. Over påske utvides åpningstiden.
For pårørende og fagpersonell
– Med disse midlene kan vi operere med nye åpningstider helt til over sommeren. Dersom behovet fortsetter, må vi bare håpe at det finnes andre løsninger som gir oss muligheten til å støtte opp om både pårørende og fagpersoners behov. Man skulle gjerne ikke tro det, men selv i disse koronatider, er pågangen fra helsepersonell som trenger råd og veiledning i møte med pårørende, minst like stor som tidligere, påpeker Birkeland.
Mange pårørende befinner seg i en presset situasjon når psykisk syke og personer under kriminal- og rusomsorgen sendes hjem fra tiltak grunnet koronaepidemien.
Bidrar til å redusere fare for vold
– Familiene er ofte presset fra før, med langvarig slitasje og gjerne også en utsatt økonomisk situasjon. Dette er kjente faktorer som kan utløse utrygghet, aggresjon og/eller vold mellom familiemedlemmer. Vi opplever at vi med Pårørendelinjen kan medvirke til å redusere faren for vold i nære relasjoner, fortsetter Birkeland og understreker at det er viktig for dem å opprettholde kravet om kompetanse i tjenesten.
– Vi har tilgang på personell med kvalifisert bakgrunn som ikke kan jobbe i det ordinære helse- og sosialapparatet, forklarer hun.
Hensiktsmessige mestringsstrategier
Den daglige lederen av Pårørendesenteret er overbevist om at de kan bidra i en tid der det ordinære helse- og sosialapparatet er sterkt presset og ute av ordinær drift på ubestemt tid.
– Vi opplever at vi med Pårørendelinjen, chat eller mailkontakt kan hjelpe pårørende i å finne hensiktsmessige mestringsstrategier og på den måten redusere faren for press og konflikter, som igjen kan lede til belastninger i nære relasjoner, mellom venner eller andre grupper, oppsummerer Birkeland.