3. og 4. mars 2025 er det tid for ny runde av kurset Pårørendearbeid og fagutvikling i praksis. Hva inspirerer deg og hvordan kan du ivareta deg selv som fagperson i møte med pårørende? – Bli med i felles læring og inspirasjon av hverandre.
– Vi tenker at Pårørendekonferansen er en god ramme for samtaler med pårørende – et sted der vi tar del i det samme og kan snakke sammen om de samme tingene.
Tekst:
Bethi Dirdal Jåtun
Journalist
Kommunalsjef for levekår i Sola kommune, Øyvor Leidland Sønstabø, er spent på hvor mange pårørende som kommer når levekår i Sola kommune inviterer til gathering med Pårørendekonferansen på storskjerm.
Mer tilgjengelige
– Vi arrangerte gathering i fjor også, men da i mindre målestokk. I år inviterer vi alle ansatte pluss innbyggere med interesse knyttet til innholdet i konferansen, forteller hun.
– Hvorfor har dere valgt å invitere de pårørende med på konferansen?
– Vi ønsker å være mer tilgjengelige. Ofte snakker vi om pårørende som en ressurs – vi vil gjerne også vise at de er det, svarer hun og legger til at de har god erfaring fra pårørendeinvolvering. I forbindelse med utformingen av kommunens pårørendestrategi, var flere aktivt med.
Flere møtepunkter
– Vi fikk mange nyttige innspill og lærte utrolig mye, noe som gjorde at vi bestemte oss for å legge til rette for flere møtepunkter med de pårørende.
Pårørendekonferansen er valgt som et slikt møtepunkt.
– Jeg tror det er verdifullt at vi hører de samme tingene og kan snakke sammen om temaer som belyses av de ulike foredragsholderne, sier kommunalsjefen.
– Hva tenker de pårørende selv?
– Det gjenstår å se. Det er jo ikke sikkert at de ser dette på samme måte som oss, men vi håper jo det.
Å kunne få råd, tips og innspill på hvordan vi kan legge best mulig til rette for pasientene, er gull verdt. Hele poenget er jo å følge opp feil og lete etter forbedringsområder. Om vi jobber sammen med pårørende i et team rundt pasienten, vil faren for å gjøre feil reduseres.
Viktig å lytte
Rift om plassene tror hun neppe det blir. Det er som med alle nye ting, de skal først innarbeides.
– Men jeg håper at noen pårørende dukker opp og at flere av de ansatte opplever dette som verdifullt, ivrer Øyvor som er opptatt av at kommunen må gjøre seg tilgjengelig for råd og innspill.
– Det er de pårørende som kjenner sine nærmeste best. Det vil være uklokt av oss å ikke lytte til hva de har å si, fastslår hun.
Øyvor Leidland Sønstabø har bakgrunn som kreftsykepleier og har også flere ganger vært pårørende selv.
Teamarbeid
– Å kunne få råd, tips og innspill på hvordan vi kan legge best mulig til rette for pasientene, er gull verdt. Hele poenget er jo å følge opp feil og lete etter forbedringsområder. Om vi jobber sammen med pårørende i et team rundt pasienten, vil faren for å gjøre feil reduseres, sier hun.
Når det gjelder Pårørendekonferansen, opplever hun at den balanserer godt mellom ulike pårørendeperspektiver.
– Det er ikke alltid lett å være pårørende – samtidig som det også kan oppleves utfordrende å jobbe som helsefagarbeider. Frykten for å gjøre feil bidrar ofte til at helsepersonell skaper unødig stor avstand til de pårørende, påpeker hun.
Må tåle
– Er du redd for at noen av de pårørende som kommer kan møte dere med klager?
– Det kan godt være. I så fall må vi tåle det. Det er en del av jobben vår. Som regel er kritikk enten berettiget eller et uttrykk for en situasjon så vanskelig at følelsene bare må ut, svarer Øyvor Leidland Sønstabø som ser fram til Pårørendekonferansen 18. september.