Det er vanlig å pendle mellom ulike følelser når en er pårørende. Å kjenne til at dette skjer, kan hjelpe oss som kolleger og ledere til å forstå at dagsform og følelser varierer. Dette er viktig forståelse med tanke på romslighet og trygghet i arbeidshverdagen.
Det naturlige pendlingsrommet illustrerer hvordan det er vanlig å pendle mellom ulike følelser når man er pårørende. Kjennskap til pendlingsrommet kan hjelpe pårørende til å forstå hva de preges av og hva de trenger. Det kan også hjelpe oss som kolleger og/eller ledere til større forståelse for hva ulike følelser kan være et uttrykk for. Kanskje kan vi også kjenne igjen pendling hos oss selv i møte med pårørendes vekslende følelser.
Vi vet både fra forskning og erfaring at det å bli sett, hørt og forstått, utgjør en forskjell for pårørende. Å bli tålt med følelsene sine, selv om det ikke er behagelig, kan skape en tillitsfull dialog og relasjon. Dette kan skape et samarbeid til beste for både pårørende, kollegaer og leder.
Å sørge for dialog med medarbeider som står i pårørendebelastning med tanke på hva som er krevende og behov for tilrettelegging kan bidra til at svingningene ikke trenger å bli så krevende. Slik dialog kan bidra til at pårørende kan holde fast ved arbeidsforholdet og verdifullt fellesskap med kollegaer.
Pendlingsrommet kan gjøre oss tryggere i møte med kollegaer som har pårørendebelastning.
Hvordan kan du som leder eller kollega bidra til tilrettelegging?
Det kan være ubehagelig å ta opp følelsesmessige tema med kollega eller ansatt. Ikke alle er klar over hvordan følelsene deres kommer til uttrykk og det kan være veldig forskjellig fra person til person. Å være konkret på det en ser og opplever kan være en god inngangsport til temaet om belastning og følelsesmessig pendling. Å innstille seg på å være nysgjerrig på den pårørende sin opplevelse og hva som kan gjøre det litt lettere på jobb kan være en god forberedelse.
Å spørre seg selv hva en ville ha satt pris på, gir ikke en fasit, men kan være fint å tenke over likevel. Det kan hjelpe oss til å møte den andre med en empatisk og støttende holdning. Noe som kan gi et godt grunnlag for videre dialog.