Å arbeide i relasjoner til mennesker kan beskrives som relasjonsintense jobber. Det betyr at du må gi av deg selv som person for å møte de problemer eller utfordringene som har oppstått. Det kan for eksempel være å støtte pårørende og etterlatte til suicidale pasienter.
Som fagperson kan vi selv bli syke av belastningen arbeidet medfører. Statistisk sentralbyrå viser at helsetjenesten har en vesentlig høyere sykefraværsprosent enn andre industrier, 9,4%. En bevisstgjøring rundt hvordan vi påvirkes emosjonelt, kan være første steg mot å bygge kraft til å stå i profesjonelle relasjoner over tid.
Gjennom refleksjon rundt hvordan vi selv tenker og føler, kan vi forstå oss selv bedre og om nødvendig endre tilnærming. Når helsepersonell har anledning til å dele det vi får til, og det vi ikke får til, kan vi oppleve støtte og mer motivasjon for arbeidet.
Fagpersoner utdannes til å observere og legge til rette for å gi omsorg. Denne omsorgen har en støttende og helende kraft i seg selv.
Møter med mennesker i krise kan oppleves meningsfylt, men også krevende. Å komme i kontakt med egne følelser, og å bli overveldet av disse, kan noen ganger redusere arbeidsgleden, mestringstroen og motivasjonen for arbeidet.
En motgift kan være å bygge en arbeidskultur som inkluderer omsorg for omsorgsgiver. Kjennetegn på en god arbeidskultur er at de har system for refleksjon rundt egne erfaringer og behov for støtte. Når en arbeidskultur gir rom for refleksjon, vil det oppstå en større trygghet og forståelse for egne og pårørendes følelser og reaksjoner.
Omsorgsyter trenger med andre ord selv omsorg og anerkjennelse, for å fortsette arbeidet med å gi omsorg til andre. Dette kan bidra til at kvaliteten på pårørendearbeidet styrkes, og trivsel og arbeidsglede kan vokse frem.
Trygg tilhørighet til kolleger gir vekst og utvikling og motvirker omsorgstretthet.
Les også «Mestringstro blir avgjørende i effektiviseringen av helsetjenesten»
Delta i veiledningsgrupper og andre fora hvor det legges til rette for refleksjon
Etterspør ledelsen om mulighet for å etablere veiledningsfora
Be om tilbakemelding på det du tenker og gjør
Anerkjenn initiativ og handlinger hos kollega
Fang opp og identifiser etiske problemstillinger i pårørendearbeidet
Tenk gjennom hvordan du selv ville tenkt, følt og handlet som pårørende
Benytt pedagogiske verktøy, som for eksempel «FuelBox – for fagfolk om pårørende», til å fremme refleksjon og motivasjon.