Alvorlige hendelser kan skje med pasienten både i forkant av og under et sykehus- eller institusjonsopphold. Det er derfor viktig at det foreligger rutiner og systemer for å håndtere slike situasjoner til det beste for pasient, pårørende og helsepersonell.
Når dramatiske hendelser inntreffer, får pårørende egne reaksjoner og behov som trenger å bli ivaretatt i samhandlingen med helsepersonell. Helsepersonell kan også trenge støtte for å kunne ivareta pårørende.
Behov for anerkjennelse i forhold til rollen de har, og forståelse for reaksjoner som oppstår kan bidra til trygghet. Når helsepersonell formidler at de forstår at pårørende står i en krevende situasjon, bekreftes følelser. Dette inngår som en del av det å anerkjenne og gi støtte til pårørende.
Informasjon er et annet behov som pårørende trenger å bli møtt på, og består av flere elementer:
Praktisk informasjon omkring tidsperspektiv, forventninger og kontaktpersoner skal ikke undervurderes. I tillegg trenger både barn og voksne kunnskap om normale tanker og følelsesmessige reaksjoner, tilpasset alder, modenhet og den aktuelle situasjonen. Det er heller ikke uvanlig at pårørende har behov for at informasjonen må gjentas.
Dersom helsepersonell samhandler med pårørende, kan det være avgjørende for de pårørende å bli tålt. Når pårørende opplever å bli tålt og akseptert med de følelsene og reaksjonene som kommer, legger vi til rette for en trygg og støttende situasjon.