Artikkelen er fagfellevurdert
Over 100 000 personer i Norge lever med demens. En liten gruppe av disse er diagnostisert før fylte 65 og er dermed i kategorien «yngre med demens». Målet med studien presentert i denne artikkelen, er å utforske ett aspekt av å være pårørende når ens ektefelle har fått en Alzheimerdiagnose i ung alder. Problemstillingen setter søkelyset på å være pårørende og stå i en situasjon preget av omsorg og sorg og samtidig forholde seg til omverdenens spørsmål og innspill vedrørende en slik progredierende, uhelbredelig sykdom. Forskningstilnærmingen er autoetnografisk, og det empiriske materialet består av erfaringer som er opplevd og analysert gjennom en periode på flere år. Et hovedfunn i studien er betydningen av å reflektere over pårørendeerfaringer både alene og sammen med andre. Derigjennom kan en bli bevisst egne reaksjoner og emosjoner og utvikle innsikt og strategier en som pårørende i en krevende omsorgssituasjon kan møte andre med, samtidig som en kan ivareta egne følelser.
Nøkkelord: Alzheimer, autoetnografi, demens, Goffman, pårørende
Mange tråder er vevd sammen i det som utgjør det enkelte menneskets liv. Vi har alle en identitet formet gjennom både det vi er, det vi har gjort, det vi opplever og det vi oppfattes som. I mitt liv skjedde en stor endring for ti-tolv år siden da min mann som var i midten av femtiårene, ble diagnostisert med Alzheimer. Gjennom det ble våre roller og identitet omformulert, og vår kjente og planlagte tilværelse splintret. Som ektefelle til en person som rammes av demens i ung alder, havner en i en livsomveltende situasjon. En går inn i en prosess der en går fra å være partner til å bli pårørende, fra å være et likestilt par, til å bli henholdsvis pasient og pårørende. En får en pårørendeidentitet både innad i familien og i omverdenens øyne. Som ektefelle på en lang «Alzheimerreise», kan en forutse og forvente mange sorger, bekymringer og belastninger. Imidlertid utvikler det seg andre utfordringer underveis uten at en kunne vite at de ville oppstå, og hvordan en selv ville reagere på dem. Både før og etter at min mann fikk Alzheimer, har jeg gjennom mange år som professor i pedagogikk forsket på, analysert og reflektert over læring og samhandling mellom mennesker gjennom i hovedsak å anvende kvalitative forskningsmetoder. En undrende og analytisk grunnholdning er ikke noe jeg som forsker legger av meg utenfor jobben, den er med gjennom livets ulike opplevelser og hendelser. Denne bakgrunnen har bidratt til at jeg har gått inn i egne erfaringer som pårørende gjennom en autoetnografisk studie. Denne forskningstilnærmingen innebærer at jeg som forsker studerer meg selv og prøver å gjenkalle, analysere og reflektere over min personlige erfaring. Som pårørende blir en til vanlig forsket på av andre forskere. I mitt tilfelle er jeg både forsker og pårørende, og min forforståelse, hva jeg anser som data, og de analyser og refleksjoner jeg gjør over dem, vil dermed ha et annet grunnlag og andre perspektiver enn det en annen forsker nødvendigvis kunne hatt.
Jeg har mange erfaringer og refleksjoner knyttet til relasjoner og møter med familie, venner, helsevesenet og andre som inngår i det som kan anses som vårt omsorgskollektiv (Ursin, 2017). Imidlertid opplever jeg at min manns sykdom har svært stor betydning for hvordan andre mennesker utenfor dette omsorgskollektivet forstår og møter meg som person. I denne artikkelen setter jeg derfor søkelyset på hvordan jeg opplever å bli møtt som pårørende til en ektefelle med Alzheimer av mennesker jeg treffer til hverdags. Det vil si kjente og halvkjente mennesker jeg treffer på jobb, på butikken eller i nabolaget, og som kommer med spørsmål og innspill til meg som pårørende. Jeg ønsker å utforske min erfaring fra slike møter, og slik bidra til innsikt i ett av mange aspekter ved å være pårørende til en partner som ble rammet av demens i ung alder. Studien er knyttet til Alzheimer, men er relevant også for pårørende til personer med andre sykdommer. Artikkelen omhandler følgende spørsmål: Hvordan blir jeg møtt som «Alzheimerektefelle» i ulike hverdagssituasjoner, og hvordan opplever og forholder jeg meg til disse måtene å bli møtt på? Disse personlige erfaringene relaterer jeg deretter til det en kan anse som det dominerende demensnarrativet i vår kultur.
Betegnelsen pårørende beskriver en persons relasjon, rolle og funksjon både i tilknytning til en person som har en sykdom, og overfor helsevesenet. Det er ikke en ensartet rolle, den arter seg ulikt i ulike kontekster og endrer seg i et sykdomsforløp (Bøckmann & Kjellevold, 2010). Studier av personer rammet av demens og deres pårørende omhandler som oftest eldre (Ducharme et.al., 2016). Det er godt dokumentert at å være pårørende til personer med demens, er relatert til betydelig stressbelastning på grunn av omsorgsbyrde, dårlig samvittighet, uforutsigbarhet, kontrolltap m.m., og at familie og venner trekker seg unna (Bruvik et.al., 2013; Drageset et.al., 2012; Engedal & Haugen, 2018; Nordtug, 2011; Pozzebon et al., 2016; Ulstein, 2007). Autoetnografiske studier har vist hvordan tap, sorg og omsorg, men også meningsfylthet preger følelser og handlinger når en er pårørende til foreldre som en mister gjennom en demenssykdom (Freeman, 2021; Hoppes, 2005; Malthouse, 2011; Wilkinson & Wilkinson, 2020). Studier av situasjonen for partnere til yngre med demens (det vil si at de er under 65 år) viser hvordan denne sykdommen fører til at livet endres totalt (Harris & Keady, 2009; Lockeridge & Simpson, 2012). Disse pårørende står i en situasjon som ofte har dyptgripende innvirkning på egen helse, der en er partner og omsorgsgiver til en syk ektefelle, men samtidig også ofte skal balansere omsorg og ansvar for barn, jobb og egne foreldre (Bakker et.al., 2013). Stadig økende omsorgsbyrde, lite avlastning, bekymring for familie og økonomi, sorg, sosial isolasjon og stigma, samt engstelse og tanker knyttet til ens eget liv og framtid er forhold som preger tilværelsen (Bakker et.al., 2013; Bergman et.al., 2016; Dourado et.al., 2017; Lockeridge & Simpson, 2012).
Denne korte forskningsoppsummeringen peker på forhold jeg som pårørende kjenner meg igjen i. Men ut over omsorgsbelastning og endringer i parrelasjon og familie, endrer også en demenssykdom pårørendes identitet og samhandling med andre personer, noe jeg vil belyse autoetnografisk med utgangspunkt i Goffmansteori om sosial konstruksjon av identitet (Goffman, 1959; 1967/2017; 1971).
Fra det øyeblikk min mann fikk Alzheimerdiagnosen, og jeg måtte begynne å orientere meg og prøve å finne fotfeste i den nye tilværelsen vår, kjente jeg at min identitet var i spill på mange måter. Goffmans teorier som jeg kjente fra før, har for meg bidratt med begreper som har hjulpet meg til å «sette navn på» og utvikle ny forståelse i denne situasjonen. Vår oppfatning om oss selv utvikles gjennom vår interaksjon med andre (Cooly, 1902), og i den teoretiske tradisjonen symbolsk interaksjonisme er det en grunnleggende tanke at vi mennesker handler på bakgrunn av våre tolkninger, og at disse tolkningene er vår virkelighet. Våre handlinger avhenger derfor av hvordan vi forstår de situasjonene vi er i, og denne forståelsen avhenger av hva de andre aktørene foretar seg (Blumer, 1986). Ifølge Goffman (1959) er det en stor del av vår identitet som ikke ligger fast, men er dynamisk og forhandles med de mennesker vi omgir oss med. Goffman (1959, s. 27) diskuterer sosial identitet og samhandling med utgangspunkt i forklaringsmodeller fra dramatikken og teaterfeltet. Han opererer med to «behavioral regions», en som er «frontstage», og en som er «backstage». Vår «frontstage»-identitet er den vi presenterer for andre mennesker. Det er her vi viser oss selv fram for omverdenen og blir bedømt, samtidig som vi er klar over, og i større og mindre grad, tar hensyn til sosialt konstruerte forventninger. I våre møter med andre utformer vi forskjellige roller og framstiller bilder av oss selv avhengig av hva slags inntrykk vi vil gi. Vi bruker i likhet med skuespillere mange strategier og virkemidler for å presentere oss og kontrollere det inntrykket vi gir. Individers utforming av «frontstage»-roller kan være gjennomtenkte og ha bestemte formål, men kan også være vanemessige eller ubevisste. Opptredenen tilpasses det publikum en møter, og for de fleste følger «frontstage»-atferd gjerne sosiale normer og ritualer skapt av den kulturen en er en del av.«Backstage» refererer til den arenaen der en ikke trenger å spille en sosial rolle. Goffman (1959, s. 113) definerer «backstage» som «The place where the performer can reliably expect that no number of the audience will intrude». Det er den private sfæren der en kan være seg selv, vurdere og reflektere over sin «opptreden» og hvordan en ble møtt, samt planlegge og eventuelt utvikle strategier for hvordan en vil framtre i kommende «opptredener». Der kan en gi slipp på den masken en setter på seg overfor andre, og ta fram følelser og atferd som en normalt ikke vises frontstage (Goffman, 1959, 1971). Adgangen til «backstage» er kontrollert, og en velger i stor grad selv hvem som får tilgang.
Uten at det på noen måte var planlagt, har jeg gradvis utviklet et autoetnografisk prosjekt gjennom de mange årene min mann har vært syk. Jeg har til enhver tid for egen bearbeiding og støtte hatt en skrivebok som har fungert som en slags loggbok eller dagbok. I denne har jeg notert hendelser og avgjørelser, men mest av alt, har jeg skrevet ned episoder, tanker, argumenter, følelser og refleksjoner knyttet til sykdommen, familien og nære og fjerne mennesker. Boka inneholder også notater om hva som ble sagt og gjort, og hvordan jeg tenkte og reagerte i ulike situasjoner. Viktig i denne sammenhengen er også min erindring om konteksten, ordene, stemmen, ansiktsuttrykket og kroppsspråket til andre mennesker og mine egne umiddelbare følelsesmessige reaksjoner i de aktuelle situasjonene. I tillegg har utarbeiding av innlegg på kommunal pårørendeskole for demens og på en samling for ca 200 ansatte i helsesektoren, samt at jeg har vært pårørenderepresentant i to kommunale prosjektgrupper, bidratt til en ytterligere bevisstgjøring av egne erfaringer og emosjoner.
Data i en autoetnografisk studie utgjøres av personlige erfaringer. Disse er ikke innsamlet i tradisjonell forskningsmessig forstand. Forskeren har ikke bevisst skaffet seg erfaringer eller gjennomlevd situasjoner i forskningsøyemed. Det som er opplevd og erfart, anvendes derimot til forskning retrospektivt og selektivt (Baarts, 2009). Selve ordet autoetnografi peker på spennet fra det personlige til det kulturelle. Auto betyr «selv», og dreier seg om forskerens egne observasjoner, tanker og følelser. Etno omhandler kultur, og at perspektivet rettes utover mot den kulturelle konteksten og dens praksiser. Grafi er selve framskrivingen av personlige erfaringer og observasjoner til innsikt og vitenskapelig kunnskap (Brinkmann, 2017). Slik vil en autoetnografisk studie gå ut over det enkelte individ i og med at ens subjektive erfaringer reflekterer kulturelle sammenhenger og forståelser (Chang, 2008; Turner et.al., 2018). Gjennom autoetnografisk forskning kan forhold det ellers ville vært vanskelig å utforske, komme fram, og dermed bidra til utvidelse av forståelse og kunnskapsutvikling i den kulturen en lever i (Adams et.al., 2015). Det finnes ikke standardiserte retningslinjer for denne forskningstilnærmingen, og studier og publikasjoner som omhandler pårørende ved demens, varierer fra teoribaserte IMRaD-framstillinger (f.eks. Wilkinson & Wilkinson, 2020) til svært personlige fortellinger og refleksjoner (f.eks. Freeman, 2021).
I en autoetnografisk studie er forskeren både en insider og en outsider ved at en både er forsker og den som blir forsket på. Dette gir utfordringer sammenliknet med mer tradisjonelle forskningstilnærminger, og nødvendiggjør kritisk refleksjon (Ettore, 2010). Skal en analysere egne erfaringer, må en betrakte disse både analytisk og ved anvendelse av teori for å unngå at en ender opp med jeg-fortellinger og enøyd selvsentrering (Ellis et.al., 2011; Grbich, 2012). Dauphinee (2010, s. 807) påpeker at fortellinger kan forstås som ‘tools for managing life’, men advarer mot at autoetnografi ender opp som ‘storytelling’ og ikke forskning.
I min studie har jeg forsøkt å ivareta forskningsmessig kvalitet ved å synliggjøre hvem jeg er som forsker, forskningsprosessen og de analyser og refleksjoner jeg har gjort: «[...] validity emerges from the emotional integrity of the author. As an author, I must acknowledge how what I know, my position in the world and my experience combine to shape my analysis” (Ettore, 2010, s. 489). Depersonlige erfaringene som framkommer gjennom en slik studie, kan bidra til å forstå også andre individers eller gruppers erfaringer innen en gitt kontekst, og til å utvide og berike utvalget av sosiale konstruksjonersom er tilgjengelige (Donmoyer, 1990). Slik vil forskerens personlige erfaringer få betydning utover sin egen kontekst. Teksten representerer kunnskap som kan fungere som tankeredskap for andre (Gudmundsdottir, 1997, 2001).
Forskningsetiske overveielser i autoetnografi følger ikke samme mønster som innenfor andre tradisjoner. Her vil andre mennesker være delaktige selv om de ikke er tradisjonelle forskningsdeltakere som har gitt sitt informerte samtykke. I min studie har jeg anonymisert gjennom å endre identifiserende karakteristika ved personer. Opplevelsen av,og innholdet i,episoder og historier er viktigere enn presis gjengivelse av tid, sted, personlige kjennetegn og detaljer. I autoetnografi er den relasjonelle siden av forskningsetikken sentral i og med at forskningsobjektet er forskerens eget liv der andre mennesker og personlige relasjoner inngår (Ellis et.al., 2011). Det er spesielt nødvendig å være etisk varsom når det gjelder å ivareta personer som ikke kan representere seg selv, som ikke er i stand til å gi samtykke, og som en har en relasjon til (Couser, 2004). Denne artikkelen omhandler meg som er pårørende til min syke mann. Hans anonymitet kan dermed ikke ivaretas selv om jeg ikke bruker hans navn, og han kan i dag på grunn av sykdommens gang ikke gi informert samtykke. Imidlertid har han og jeg fra første øyeblikk vært enige om å vise full åpenhet om Alzheimersykdommen, og han har opp gjennom årene selv orientert om sykdommen, samt gitt fullt samtykke til og støttet at jeg i ulike sammenhenger har holdt foredrag og skrevet om livet med Alzheimer. Prosjektet ble meldt til Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste og godkjent (prosj.nr. 814576, godkjent 28.05.2021). For øvrig påpeker Ellis (2004) at å gjøre en autoetnografisk studie er en etisk praksis i seg selv gjennom at forskeren gjennomgående vektlegger å være ærlig og tro mot seg selv, opplevelsene og dem som berøres.
Autoetnografisk analyse innebærer at en zoomer inn på de personlige erfaringene for så å zoome ut og sette dem inni en større sammenheng (Chang, 2008). En slik analyse er ikke en lineær prosess, men er karakterisert av refleksjon, utforsking og kreativitet (Hokkanen, 2017). For meg har analysen av et materiale som er så personlig, og som omhandler en vedvarende livskrise, vært en krevende prosess. Det å lese mine notater, gjenkalle situasjonene og beskrive og analysere disse dataene har derfor tattlang tid. Data har blitt bearbeidet, gjennomlevd på nytt, lagt bort, tatt fram og reflektert over gjennom år, samtidig som nye erfaringer kom til og utvidet innsikten.Chang et.al. (2013, s. 21) peker på at autoetnografi der forskerens data er personlige erfaringer, står i fare for å bli «self-absorbing» og snever når det kommer til tolkning.For å ivareta et bredere perspektiv på mine data, analyser og refleksjoneri dette prosjektet, har jeg diskutert både hvilke erfaringer, det vil si data, som skal inngå, og hvordan disse kan forstås, med to andre erfarne forskere som arbeider henholdsvis innen fagområdene voksnes læring og sosialt arbeid. Disse diskusjonene har foregått kontinuerlig gjennom forskningsprosessen og har tilført nye perspektiver i arbeidet. Analyseprosessen resulterte i det jeg kaller tre tematiske områder knyttet til å være pårørende:
– Å redegjøre for sykdomsutviklingen
– Å få råd uten å ha bedt om dem
– Å bli observert og vurdert
I fortsettelsen vil framstillingen bli strukturert ut fra disse.
En sentral side ved autoetnografi er at de personlige beskrivelsene må vendes ut mot en kulturell kontekst. Slik kan jeg forstå mine «frontstage-møter» i et bredere perspektiv. En av de sykdommene folk frykter mest er Alzheimer, og spesielt å bli rammet i ung alder. Det er nok medvirkende til at jeg som pårørende blir møtt med både medfølelse, omtanke og nysgjerrighet i form av spørsmål, kommentarer og gode råd. Dette kan ses i sammenheng med synet på demens i vår del av verden. Demens indikerer en sykdomsutvikling som ikke kan kureres. Alzheimer er en sykdom uten håp som progredierer ofte over mange år med kontinuerlige tap. En vet at personen som rammes, forsvinner for omgivelsene, og at det er en sykdom en aldri kan ta «time-out» fra for å snakke sammen om framtida, familien, livet og døden. Alzheimer og andre demenssykdommer er derfor omgitt av mye frykt, redsel og ofte også stigmatiserende forståelsesformer. Dette kulturelle demensnarrativet forsterkes gjennom nyheter, filmer og litteratur (DeFalco, 2010; Leibing, 2006; Swinnen & Schweda, 2015; Van Gorp & Vercruysse, 2012). Ifølge Van Gorp og Vercruysse (2012) framhever dette demensnarrativet den sykeste delen av en demensutvikling, og dermed ses opplevelsen av tap som altoverskyggende ved demens. Media fokuserer på siste del av sykdommen, og dermed skapes et bilde av at så snart en demensdiagnose er satt, er den rammede ute av stand til å gjøre rede for seg, gjenkjenne andre eller orientere seg ute (jfr Taylor, 2008). Dette registrerer jeg i det faktum at min mann ikke har blitt spurt om sykdommens gang, mens jeg forhøres om hvordan det går med han til stadighet. At han i mange år har blitt møtt med spørsmålet «Kjenner du meg igjen?» og i alle faser av sykdommen blitt snakket til som et barn eller en utviklingshemmet (noe han har reagert sterkt på), representerer samme narrativ. Et annet aspekt dreier seg om at demenssyke helt fram til de siste åra sjelden har snakket for seg selv i media. Andre har omtalt dem, og dette har også forsterket forestillingen om at en med demens ikke er i stand til å representere seg selv (vår erfaring er at mer synliggjøring av personer med demens begynte i forbindelse med innsamlingsaksjonen til forskning på demens på NRK høsten 2013).
Nelson (2001) belyser i boka Damaged identities. Narrative repair hvordan de historiene som fortelles, definerer oss. Ulike identitetsmarkører bidrar til at mennesker eller grupper ses på og behandles på spesielle måter. Forfatterens poeng er at slike historier må møtes med «counterstories» for å forsøke å rette opp feilaktige og stigmatiserende forestillinger og «master narratives». Jeg tenker at det gjelder forestillingene både om dem som er rammet av demens og oss som er pårørende. Et sted å begynne er å være åpen om sykdommen. Fortielse og å skjule hva som er problemet, er med på å forsterke det gjeldende narrativet. Det er for meg et stort tankekors at min mann og jeg til stadighet og i ulike sammenhenger blir takket for at vi er åpne om sykdommen. Etter å ha møtt dette mange ganger, svarer jeg nå: «Hvorfor skulle vi ikke være åpne? Alzheimer er en uhelbredelig sykdom i hjernen og ikke noe selvpåført en bør skamme seg over.» En del ord og formuleringer som ofte anvendes, bidrar også til å opprettholde forestillinger om demens. For eksempel er det ikke uvanlig å si «Åh, nå var det Alzheimeren som slo inn» eller «Huff, jeg har visst Alzheimer light», hvis en glemmer noe. Vi spøker ikke lenger med hudfarge, seksuell legning eller utviklingshemming, men mange synes fortsatt at en kan spøke med demens. Videre snakkes det mye om «å være dement». Dette er også etter min mening et stigmatiserende begrep. En slik formulering reduserer den som er syk. Personen er ikke demenssykdommen, vedkommende er mye mer, men har en demenssykdom.
Gjennom å gå inn i min hverdag, mine erfaringer og emosjoner med forskerblikket, bringe inn teoretiske begreper, se mine erfaringer opp mot det kulturelle demensnarrativet og skrive denne artikkelen, har jeg utviklet ny innsikt for egen del. Det som særlig står fram, er betydningen av å reflektere over egne erfaringer «backstage». Gjennom det kan en ivareta seg selv og sin identitet. Noen har en slik «backstage»-arena med for eksempel nære familiemedlemmer og venner. Men ut over det kan «backstage» også rigges gjennom tilgang til samtaler med helsepersonell eller velfungerende pårørendegrupper.
Å gjøre dette pårørendeaspektet av mitt liv til en autoetnografisk studie har vært en langvarig prosess, og jeg har mange tanker rundt å skrive denne artikkelen. Jeg har nølt med å løfte fram både andres utsagn og innspill og egne følelser og tanker. Underveis har jeg stilt meg spørsmål blant annet om jeg var i stand til å få nok analytisk avstand, hva jeg kunne ta med av episoder, hvordan andre ville ta imot denne teksten, og ikke minst hvordan jeg gjennomgående kunne ivareta etiske hensyn. Autoetnografi er ennå en utradisjonell forskningstradisjon som krever at forskeren har en refleksiv bevissthet om balansen mellom nærhet og distanse til det en forsker på. Styrken ved autoetnografiske studier er imidlertid at de kan omhandle forskningstemaer det er vanskelig å få tak i på annen måte.