Aadnanes, M. (2017) Vold mot barn og unge i nære relasjonar: Forståing, konseptualisering og sosialfaglege perspektiv. Doktorgradsavhandling. Oslo: OsloMet.
Aadnanes, M. (2018) Disclosure and assessment in child abuse and maltreatment cases: Young people’s and social work professionals’ perspectives. Nordic Social Work Research, Vol. 9(3), s. 262–275. https://doi. org/10.1080/2156857X.2018.1494032
Aadnanes, M. (2020) Vold mot barn og unge i nære relasjonar. Barnevernfagleg kunnskap. Oslo: Gyldendal.
Arnesen, R. og Diesen, L. (2008) Klemetsrudmodellen. En erfaringsbasert metode forbarneverntjenestens arbeid med vold i nære relasjoner. Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Tilgjengelig fra: https://www.bufdir.no
Prop. St. 169 L (2016–2017) Endringer i barnevernloven mv. (bedre rettssikkerhet for barn og foreldre). Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) (2017) Oppfølging av foreldre med barn i fosterhjem og barnevernsinstitusjon. Sist oppdatert 16. april 2018. Tilgjengelig fra: https:// bufdir.no/barnevernsforeldre/
Barnevernloven (1992) Lov om barneverntjenester. Tilgjengelig fra: https://lovdata.no/ dokument/NL/lov/1992-07-17-100 (Hentet: 26.08.21).
Christiansen, Ø. (2015) Hjelpetiltak i barnevernet – en kunnskapsstatus. Oslo: Uni Research Helse, RKBV Vest og NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Cornell, K. L. (2006) Person-in-situation: History, Theory, and New Directions for Social Work Practice. Praxis, Vol. 6 (Fall 2006), s. 50–57.
Eide, S.B. (2018) Det biologiske prinsippet, i Ask T.A. og Botnen S.E., (red.). Barnevernets begreper – i bevegelse. Oslo: Gyldendal, s. 47–62.
Ellingsen, I., Studsrød, I. og Ursin, M. (2019) Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier. Barn, Vol. 37 (3–4), s. 103–117. https://doi.org/10.5324/barn.v37i3-4.3383
Featherstone, B., Gupta, A., Morris, K. og Warner, J. (2018) Let’s stop feeding the risk monster: towards a social model of ‘child protection’. Families, Relationships and Societies, Vol. 7(1), s. 7–22. https://doi.org/10.1332/20467431 6X14552878034622
Gallagher, M., Smith, M., Wosu, H., Stewart, J., Hunter, S., Cree,V.E. og Wilkinson, H. (2011) Engaging with families in child protection: Lessons from practitioner research in Scotland. Child Welfare, Vol. 90(4), s. 117–134.
Gamst, K. M. T. (2017) Profesjonelle barnesamtaler. Å ta barn på alvor. (2. utg). Oslo: Universitetsforlaget.
Gergen, K. J. (2015) An invitation to Social Construction. London: SAGE.
Giddens, A. (1999) Risk and responsibility. Modern Law Review, Vol. 62(1), s. 1–10.
Gjedrem, J. (2018) Barnets beste, i Ask, T.A. og Eide, S.B. (red.). Barnevernetsbegreper – i bevegelse. Oslo: Gyldendal.
Gladstone, J., Dumbrill, G., Leslie, B., Koster, A., Young, M. og Ismaila, A. (2012) Looking at engagement and outcome from the perspectives of child protection workers and parents. Children and Youth Services Review, Vol. 34 (1), s. 112–118. https://doi.org/10.1016/j. childyouth.2011.09.003
Gordon, D.M., Oliveros, A., Hawes, S.W., D.K. Iwamoto, D.K. og Rayford, B.S. (2012) Engaging fathers in child protection services: A review of factors and strategies across ecological systems. Children and Youth Services Review, Vol. 34(8), s. 1399–1417. https://doi. org/10.1016/j.childyouth.2012.03.021
Granerud, A.M., Syrstad, E. og Andersen, E.W.N. (2021) Etter fylkesnemnda – hva med foreldrene? Oppfølging av foreldre etter omsorgsovertakelse – ansvar og rollefordeling. Fontene forskning, Vol. 14(1), s. 61–66.
Grimen, H. (2009) Hva er tillit? Oslo: Universitetsforlaget.
Haavind, H. (2000) Analytiske retningslinjer ved empiriske studier av kjønnede betydninger, i Haavind, H. (red.) Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning. Oslo: Gyldendal, s. 155–219.
Hamilton, G. (1951) Theory and Practice of Social Case Work. New York: Columbia University Press.
Harré, R. og Langenhove, L. (1991) Varieties of positioning. Journal for the Theory of Social Behaviour, Vol. 21(4), s. 393–407.
Hennum, N. (2014) Developing child-centred social policies: When professionalism takes over. Social Sciences Vol. 3(3), s. 441–459. https://doi.org/10.3390/socsci3030441
Helsetilsynet. (2019) Det å reise vasker øynene. Gjennomgang av 106 barnevernssaker. (Rapport, unummerert). Oslo: Statens Helsetilsyn. Tilgjengelig fra: https://www.helsetilsynet. no/publikasjoner/rapport-fra-helsetilsynet/2019/det-a-reise-vasker-oynene.-gjennomgang-av-106-barnevernssaker/ (Hentet: 7. juli 2021)
Holland, S. og Crowley, A. (2013) Looked-after children and their birth families: using sociology to explore changing relationships, hidden histories and nomadic childhoods. Child & Family Social Work, Vol. 18(1), s. 57–66. https://doi.org/10.1111/cfs.12032
Hummelvoll, J. K. (2008) The multistage focus group interview: A relevant and fruitful method in action research based on a cooperative inquiry perspective. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning, Vol. 10(1), s. 3–14.
Järvinen, M. og Mik-Meyer, N. (2003) Institusjonelle paradokser, i Järvinen, M. og Mik-Meyer, N. (red.) At skabe en klient: Institusjonelle identiteter i socialt arbejde. Copenhagen: Hans Reitzels forlag.
Kummen, T. (2016) Familievernets historie. Oppstart og etablering av tjenesten. Tønsberg: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Tilgjengelig fra: https://www.nb.no/items/ a73f4e00a2d1404bd0b271c791a7850c?page=11&searchText=tone%20kummen
Levin, I. (2004) Hva er sosialt arbeid? Oslo: Universitetsforlaget.
Løgstrup, K. E. (1996) Etiske begreber og problemer. København: Gyldendal.
Morgan, H. C., Nolte, L., Rishworth, B. og Stevens, C. (2019) ‘My children are my world’: Raising the voices of birth mothers with substantial experience of counselling following the loss of their children to adoption or foster care. Adoption & Fostering, Vol. 43(2), s. 137–154. https://doi.org/10.1177/0308575919848906
Munford, R. og Sanders, J. (2015) Understanding service engagement: Young people’s experience of service use. Journal of Social Work, Vol. 16(3), s. 283–302. https://doi. org/10.1177/1468017315569676
Munro, E. (2010) Learning to reduce risk in child protection. British Journal of Social Work, Vol. 40(4), s. 1135–1151. https://doi.org/10.1093/ bjsw/bcq024
NOU 2012:5 (2012) Bedre beskyttelse av barns utvikling-ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Oslo: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
NOU 2016: 16 (2016) Ny barnevernlov – Sikring av barnets rett til omsorg og beskyttelse. Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet.
Pösö, T., Skivenes, M. og Hestbæk, A.-D. (2014) Child Protection Systems within the Danish, Finnish and Norwegian Welfare States – Time for a Child Centric Approach? European Journal of Social Work. Vol. 17(4), s. 475–490. https://doi.org/10.1080/13691457.2013.829802
Richmond, M.E. (1922) What is social casework? An introductory description. New York: Russel Sage Foundation.
Rutter, M. (2012) Resilience as a dynamic concept. Development and Psychopathology, Vol. 24(2), s. 335–344. https://doi.org/10.1017/ S0954579412000028
Schofield, G., Moldestad, B., Höjer, I., Ward, E., Skilbred, D., Young, J., og Havik, T. (2011) Managing loss and a threatened identity: Experiences of parents of children growing up in foster care, the perspectives of their social workers and implications for practice. British Journal of Social Work, Vol. 41(1), s. 74–92. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcq073
Smithson, J. (2008) Focus groups, i Alasuutari, P., Bickman, L. og Brannen, J. (red.) The SAGE handbook of social research methods, (s. 103– 119). London: SAGE.
Stang, E. (2018) Resistance and protest against Norwegian Child Welfare Services on Facebook – different perceptions of child-centring. Nordic Social Work Research, Vol. 8(3), s. 273–286. https://doi.org/10.1080/2156857X.2018.1427139
Syrstad, E. og Slettebø, T. (2020) To understand the incomprehensible: A qualitative study of parents´ challenges after child removal and their experiences with support services. Child & Family Social Work, Vol. 25(1), s. 100–107. https://doi.org/10.1111/cfs.12662
Syrstad, E. og Ness, O. (2021) “It is not just about doing or saying the right things”: Working systemically with parents whose children are placed in public care. Journal of family therapy, Vol. 43(3), s. 458–468. https://doi. org/10.1111/1467-6427.12339
Syrstad, E. (2020) Å forstå det uforståelige: Møtet mellom foreldre som er fratatt omsorgen for sine barn, familievernet og barnevernet. Doktorgradsavhandling. VID vitenskapelige høgskole i Oslo.
Sørensen, C.B. (2020) Langvarige fosterhjemsplasseringer og forholdsmessighetskravet i EMK, art. 8. Lov og rett, Vol. 59(2), s. 103–122. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3061- 2020-02-04
Toros, K., DiNitto, D. M., og Tiko, A. (2018) Family engagement in the child welfare system: A scoping review. Children and Youth Services Review, Vol. 88, s. 558–607. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.03.011.
Ulvik, O.S. (2019) Matpakker og makt: Risikodiskurser i tidlig barndom, i Jansen, A. og Andenes, A. (red.) Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. Oslo: Universitetsforlaget.
UN Committee on the Rights of the Child (2018) Concluding observations on the combined fifth and sixth periodic reports of Norway (5/6). Hentet fra: http://docstore.ohchr.org/ SelfServices/FilesHandler.ashx?enc=6QkG1d%2FPPRiCAqhKb7yhskd8j6m8TLYHEq%- 2B8lcfyyNiK5HTv3BlHD2yUDbkYkjYjn9xD8vprwt%2Bd7OOPlcLT3X9z%2FdVue7vDSd17DwXVGdC0p28EZNdSyedRb2agr1el
Wilkins, D. (2015) Balancing Risk and Protective Factors: How Do Social Workers and Social Work Managers Analyse Referrals that May indicate Children Are at Risk of Significant Harm. The British Journal of Social Work, Vol. 45 (1), s. 395–411. https://doi.org/10.1093/ bjsw/bct114