Utvikling av kurstilbudet og veiledning
Todagerskurset, et pionerarbeid
Det er etablert gode råd for hvordan man kan snakke med barn og ungdom som er etterlatte etter selvmord (Norge Helsedirektoratet Avdeling psykisk helse og 2011; Raundalen, 2016) Det er imidlertid lite tradisjon for å snakke med og ivareta barn som pårørende når foreldre strever med pågående selvmordsatferd.
Med bakgrunn i dette, ble todagers kurset «Ivaretakelse av barn som pårørende når mor eller far strever med selvmordsatferd» utviklet i 2019 i samarbeid mellom RBUP Øst og Sør og RVTS Øst. Kurset har sitt kunnskapsgrunnlag fra oppsummert forskning, kursholdernes kliniske erfaringer fra henholdsvis DPS, BUP og barnevernstjenesten og historier fra pårørende (Lunde et al., 2018, Grimholt et al., 2019). Kurset er også et resultat av et brennende faglig engasjement for denne gruppen foreldre og barn. Vi hadde hver for oss med oss erfaringer av hvor stor kontrasten kunne være mellom hjelpebehov og hjelpetilbud for disse familiene. Vi har erfart hvor preget både foreldre og barn kan være av hemmeligholdelse, manglende språk og manglende forståelse for det som har skjedd. Vi har også kjent på egen vegring for å ta inn barna til samtale og erfart hvor vanskelig det kan være å være hjelper i møte med det som ingen snakker om. Disse erfaringene ble viktige i utformingen av kurstilbudet.
I begynnelsen var det redsel for å gjøre vondt verre, som holdt oss igjen. Også tror jeg at vi har fått erfaring med at dette går veldig mye bedre, det har åpna opp mange flere dører enn vi hadde tenkt og også gitt anledning til å styrke mamma og pappa i foreldrerollen, som har vært fint da.
Psykiatrisk sykepleier ved akutteamet
Målgruppen er helsepersonell fra 1) spesialisthelsetjenesten; psykisk helse og somatikk og 2) kommunalt nivå; ansatte fra NAV, barnevernstjenesten, psykiske helseteam og legevakt.
Den brede målgruppen illustrerer hvor mange instanser som blir berørt av denne problematikken og betydningen av tverrfaglig samarbeid i dette komplekse feltet.
Kursene var initielt åpent for alle, men det har underveis blitt en dreining mot at kursene også tilbys for det enkelte helseforetak for å sikre implementering. Det er ingen retningslinjer som tilsier at kurset er obligatorisk for noen behandlergrupper. Det er imidlertid et ønske at barn som pårørende ved selvmords-atferd får en betydelig større plass i revisjonen av de nasjonale retningslinjene.
De to kursdagene belyser informasjonssamtalen med barn ved foreldres selvmordsatferd fra tre innfallsvinkler: 1) Fenomenforståelse, 2) Terapeutens utfordringer og 3) Konkret ferdighetstrening.
Arbeidet med implementering av informasjonssamtalene er «nybrottsarbeid». Deltakerne har gjennomgående formidlet opplevelse av å stå helt alene i dette komplekse arbeidet og opplevelsen av at det ikke er noen andre å spørre i arbeidshverdagen. Flere har tatt kontakt på telefonen med oss for å drøfte aktuelle problemstillinger de står oppe i, eller spørre om helt konkrete råd i forkant av en samtale. Kurstilbudet har vært i kontinuerlig endring, og utviklingen har skjedd i tett samhandling med praksisfeltet og deltakerne på kurset. Blant annet tilbyr vi i dag, i tillegg til kurset, opplæring til spesifikke sykehusavdelinger der målet er å danne lokale kompetansebaser.