Barn som er pårørende kan havne i skyggen av de voksnes problemer. Det er likevel viktig å huske at barneliv pågår hele tiden. Barn trenger trygge voksne som kan forklare hva som skjer, bekrefte barnets reaksjoner og gi alderstilpasset informasjon.
Hvem skal, eller kan, snakke med barn som pårørende i spesialisthelsetjenesten? Hva skal til for at personalet skal føle seg trygge nok til å ta initiativ til, og gjennomføre, en barnesamtale?
Det er ikke sikkert at den barneansvarlige er tilgjengelig eller at andre i personalet føler seg trygge på å snakke med barn som er pårørende. Det kan bli tilfeldig hvem som tar ansvaret og innholdet i samtalen kan bli mer vilkårlig enn forankret i rutiner. Noen ganger blir det ikke gjennomført noen samtale i det hele tatt.
En lovpålagt oppfølgingsplikt
Barnesamtaler kan bli glemt i en travel hverdag hvis det ikke er tilrettelagt for det. Når noen blir syke, kan barn få erfaringer eller oppleve endringer i hverdagen. Barnet kan få behov for å få bearbeide det sammen med en fagperson.
Hva skal til for at du som fagperson skal føle deg trygg i møte med barn som pårørende?
Helseinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten er lovpålagt å ha barneansvarlig personell med nødvendig kompetanse til å fremme og koordinere oppfølging av denne gruppen barn. Barneansvarlig personell skal koordinere og fremme arbeidet i egen enhet, samt informere og veilede kolleger uten å overta ansvaret.
Start med å kartlegge om pasienten har barn under 18 år
Spør den voksne pasienten selv eller eventuelt ledsager om pasienten har mindreårige barn eller mindreårige søsken. Hvis pasienten er et barn, spør foreldrene om barnet har mindreårige søsken.
Spør hvilket ansvar pasienten har for barnet; foreldreansvar, daglig omsorg, samværsrett, eventuelt omfang av samværet med barnet.
Spør etter barnas navn, fødselsdato, bosted, språk, eventuelt landbakgrunn og botid i Norge.
Hvis du ikke får et tilstrekkelig svar fra pasient eller pårørende, kan du søke i pasientens journal, kjernejournal eller i Folkeregisteret.