3. og 4. mars 2025 er det tid for ny runde av kurset Pårørendearbeid og fagutvikling i praksis. Hva inspirerer deg og hvordan kan du ivareta deg selv som fagperson i møte med pårørende? – Bli med i felles læring og inspirasjon av hverandre.
Barn som pårørende skal ses og informeres ut fra alder og modenhet. Det er viktig å forberede seg, men det er ikke alltid at samtalen går etter planen. Dette er helt normalt og krever en fleksibilitet under samtalen hos helsepersonell. For noen kan det gi en følelse av manglende mestring og kompetanse.
Intensivsykepleier Åse:
Hei! Du må være Fredrik. Deg har jeg sett fram til å treffe.
Fredrik på 16 år:
Hei.
Har pappa sagt til deg at vi først skal gå inn på dette rommet og snakke sammen litt, før vi går inn til mamma?
Hvorfor skal vi snakke sammen først? Jeg vil bare inn til mor.
Refleksjonsspørsmål:
Hvem har ansvar for å fange opp og melde fra om behov hos barn og unge pårørende?
Hvem har ansvar for å informere barn og unge som er pårørende?
Hvorfor bør opplysninger om barna dokumenteres ett sted i journalen, og hvordan er våre rutiner rundt dette?
Hvor mange barn er tilknyttet vår avdeling i dag, og hvem har ansvar for dem?