Resultater og diskusjon
De tre informantenes forståelse av og erfaring med fordommer må analyseres ut fra den konteksten fortellingene og intervjuene ble fremstilt i. «Narrative inguiry is relational in all the ways that our Dewey-inspired view of experience makes visible; that is, it is relational across time, places, and relationships» (Clandinin, 2016, s. 19). Jeg har foretatt en narrativ analyse av mitt datamateriale ved å studere deltakernes personlige fortellinger både fra scenen og gjennom intervjuene. I første del av analysen presenterer jeg de tre stemmene hver for seg. Fortellingene analyseres etter Horsdals (1999, 2017) og Clandinins analyseredskap: det vil si i forhold til tid, rom, tema (Horsdal, 1999; Clandinin, 2016) og relasjoner (Clandinin, 2016). Mine analysegrep er å se på tiden som fortellingen omhandler, hvilke steder og personer de trekker frem i fortellingene, og hvilke emner som fremheves. I siste del av analysen vil jeg se nærmere på hvordan fordommer manifesterer seg i deres liv, hvordan de møter dem, og hvordan de tenker fordommer kan reduseres.
Alle tre deltakerne i forskningsprosjektet er over 50 år og har lang erfaring med rusfeltet, mellom 20–30 år hver. Det betyr at ingen av de tre var spesielt unge da de ble aktive i eller tilknyttet til rusmiljøet. To av informantene er mennesker med rusavhengighet, og én er pårørende. Alle tre har på ulikt vis vært aktive i miljøet de senere år, som f.eks i utvalg eller komiteer knyttet til RØST eller som erfaringskonsulenter. Den pårørende, som har en voksen datter som fremdeles ruser seg, er en svært aktiv pårørende både i rusmiljøet og i samfunnet. Hun har en tydelig og klar stemme i samfunnsdebatter, kronikker og foredrag.
Per
Første stemme tilhører en middelaldrende mann med lang fartstid innenfor rusfeltet som har erfaring med både å bli stigmatisert og stigmatisere seg selv. I dag er han en aktiv erfaringskonsulent i tillegg til at han er musiker og foredragsholder. Jeg velger å kalle han Per.4
Per er i vårt første møte opptatt av å fortelle både om fortiden, nåtiden og fremtiden sin. Han forteller at han fikk rusproblemer i voksen alder og mener selv han totalt sett har hatt rusproblemer over en periode på nærmere 30 år. Flere vesentlige hendelser knyttet til rus og familie løftes frem, samt hans nye muligheter i livet. Han stiller seg selv kritiske spørsmål om hvorfor det hele begynte:
Hva er det som har gjort at jeg har kommet her? Jeg hadde jo så mange drømmer. Det gikk fort utenfor. Jeg falt dypere og dypere, ut i mørket. Jeg ba bare om å bli fri, men jeg klarte det bare ikke. Så da traff jeg bare veggen, og alt raste sammen. Venner, familien, barnet. For rusen var mer betydningsfull. Alt det jeg hadde. Det bare raste ned. Og jeg bare hatet meg selv for det.
Per reflekterer gjennom både å stille seg selv spørsmål og svare på dem mens han forteller. Idet han setter ting opp mot hverandre i sine refleksjoner, forsterkes ytterpunktene, og han løfter frem viktige aspekter rundt sin egen identitet. Jerome Bruner (2002) er opptatt av at en mellom mennesket og fortellingen finner den mest nærværende og maktfulle muntlige kommunikasjonen. Identitet skapes gjennom narrativer: «Narrativ identitet er det som gir subjektet en opplevelse av selv-kontinuitet. Levd liv blir til erfaring ved å bli integrert i plottet i den historien individet forteller om sitt liv» (Blix, 2017, s. 67). Livet Per forteller om, viser til sårheten rundt det å møte fordommer og bli stigmatisert både av kjente og ukjente. Fordommene og stigmaet han har møtt, har både skapt en sosial skam hos ham og ødelagt for samspillet mellom han som er stigmatisert, og de som stigmatiserer og/eller ikke er stigmatisert (Lloyd, 2013). Fordi mennesker rundt ham ikke forstod hvorfor dette kunne skje ham i så voksen alder, var det mange som tilførte ham skyld i sin egen situasjon, og dermed også indirekte skyld i stigmatiseringen.
Familiens sorg
Familien er sentral i Pers liv. Han klandrer seg selv for at han begynte med rus, og hevder det var både overraskende og uforståelig for familien: «Familien min forstod aldri hvorfor jeg begynte å ruse meg, fordi jeg hadde en fantastisk barndom. Min mor begynte å få psykiske problemer, og min far fikk ikke samliv med min mor, for hun var sliten på grunn av at jeg ruste meg. Min far lot den aggresjonen gå ut over meg.» Per virket til å være spesielt nær sin mor, og han er spesielt takknemlig for at hun rakk å se ham rusfri før hun døde.
Meg og min mor har alltid hatt dype samtaler. Så hun kjente meg gjerne bedre enn noen andre i familien min, samtidig er jeg jo mammas gutt. Er du med? Jeg er veldig glad for at hun fikk oppleve at kampen ikke var forgjeves, før hun døde. Hun har betydd veldig mye i livet mitt, og hun ga meg aldri opp.
Per viser her til utfallet av vendepunktfortellingen som viktig for moren. Tidsløpet hendelsene spredde seg over, var i denne sammenheng sentral. Per konstruerte hendelsesløpet i fortellingen sin og former fortellerstrukturen ved å hoppe frem og tilbake i tid.
Speilbilde som stigmatiserer
Per hevder han jobbet destruktivt imot seg selv. Ved å si seg enig i alles negative tilbakemeldinger til ham, forsterket han stigmatiseringen mot seg. «Jeg følte at jeg stigmatiserte meg selv på alle måter. Jeg hatet meg selv, og jeg fikk høre det av alle. Og da var jeg selv helt enig med de.» I nåtid klarer han å se hvor destruktiv han var i fortiden: «Jeg ser hvordan jeg stigmatiserte meg selv i fortiden, i selvhat og selvforakt.» Han mener selv at han lot andres oppfatning få lov til å farge hans oppfatning av seg selv. «Istedenfor å speile meg i speilet så speilte jeg meg i alle andre sine blikk om hva jeg var for noen ting. Og jeg lot de få rett. Jeg lot deres ukunnskap bli min kunnskap, om en kan si det sånn.» Hans selvforakt utløste et endret selvbilde og en egenforklaring om at livet tok hevn på ham.
«Du har fortjent det, din jævel.» Jeg kjenner speilet ler mot meg. Dette her er helt uutholdelig. Det er betaling for det du har gjort. Jeg ser på meg selv og tenker hvordan i helvete har du kommet til dette stedet i livet. Jeg forakter meg sånn at jeg ikke klarer å se meg selv i øynene.
Goffman er også opptatt av speilbilde. Mens Pers speilbilde snakker til ham, viser Goffman (1972) til en stigmatisert person som hverken kjente igjen sitt eget speilbilde eller lot det trenge inn i sjelen, fordi speilbildet syntes å fremstille ham ufrivillig i en forkledning, skapt av andre. Likevel har de to fremstillingene noe til felles, idet begge viser til at andre folk bidrar til å påvirke deres speilbilde. I tillegg viser begge hendelsene til at den som ser seg i speilet, både føler en skam for det de ser og tenker, men mest av alt for det andre har fått dem til å tenke. Begge befinner seg i en situasjon som de knytter til et tidsperspektiv. Per stiller spørsmål om sin fortid, og jobber bevisst med å endre stigmatiseringen i nåtid, mens den stigmatiserte hos Goffman mente at han hadde blitt tildelt forkledningen for livstid.
Selvstigma
Ifølge Per var likevel hans største stigma hans selvstigma. Det foregikk kontinuerlig i hans eget hode. Det kan virke som om hans opplevelse av andres stigma av ham, igangsatte hans selvstigma. Andres oppfatninger kan ha vært med på å påvirke hans oppfatning av seg selv (Goffman, 1972). Selv understreker han at hans egen oppfatning av at andre stigmatiserte ham, resulterte i hans selvstigma. Dette kan likevel bero på feiloppfatninger og feiltolkning. «Hvis du stigmatiserer deg selv og har veldig liten selvtillit og du ser veldig ned på deg selv. Så er det jo slik at om bare folk ser helt normalt på deg, kan du misoppfatte det. Å, nå ser de med forakt, alle ser på hva jeg har gjort. Alle vet. Er du med? Og så er det gjerne ikke slik i det hele tatt» (Per). Selvstigma var ifølge Per med på å utløse skam, som han bar inni seg. Dette mener han førte til at han fikk sosial angst, som hindret ham i å gå ut. Han skjulte seg hjemme, økte dosen med amfetamin og porno.
Så kom jeg inn i den boblen, som jeg liksom ikke torde gå ut av, for da jeg gikk ut derfra var det ikke andre som stod der for å straffe meg, det var meg selv. Jeg stod der med øksen selv: kom her din jævel, nå skal jeg ta deg. Er du med? Jeg orket ikke møte meg selv i døren på den måten, så da bare ruste jeg meg og lukket meg inne igjen.
Pers erfaringer samstemmer med Goffmans beskrivelse av det stigmatiserte menneske som opplever utrygghet som fører til isolasjon og ensomhet. «När en människa som tvingas till isolering får avvara den hälsosamma stimulans som daglig social samvaro med andra innebär, blir hon lätt mistansam, deprimerad, ängslig och forvirrad» (Goffman, 1972, s. 22). Ensomheten kan være en fiende i en rehabiliteringsfase der mennesker med rusavhengighet er spesielt avhengig av et sosialt nettverk (Shaygani, 2016).
Fra fordommer til forakt
Per valgte å isolere seg fremfor å gå ut av boblen sin til tross for at han visste at boblen bare førte til mer skam og mer selvforakt. Han følte seg fanget: «Jeg må si at rusen var en del av det hele, men den var bare en bit, det verste var ikke rusen eller den andre, det verste var forakten du fikk mot deg selv, og den skammen.» Per løfter frem forakt og fordommer som sentrale i hans livserfaring. Per fremstiller gruppebaserte fordommer han har opplevd da han opplevde at han ble satt i bås:
Fordommer en møter er at om man tror at er du narkoman, så er du ressurssvak, du har ikke noe å gi, du kan ikke yte noe. Da er du en tyv. Du er upålitelig, du er en løgner. Du kan aldri stoles på, så uansett hva du gjør, vil du bare mele din egen kake for å få mere rus. Og noe av det er sikkert sant til tider, men ikke alltid. Jeg har aldri gått inn og stjålet i butikker for eksempel.
Han knytter ondskapen som skjer, til forakt og stigma. Og mens han på den ene siden snakker om fordommer generelt, viser han til opplevelser fra møter med helsevesenet spesielt.
Men også på legekontoret har jeg opplevd undertrykkelse. Også nylig. Når de leser rapporten min, ser de ut til å dømme meg for min fortid, og ikke for den jeg er i dag. Det bunner jo i mangel på kunnskap, som jeg mener en lege bør ha. En gang reiste jeg meg og gikk i protest.
Det viser seg å være ekstra sårt når helsevesenet, som mennesker med rusavhengighet oppsøker hjelp hos, er med på å skape et tydelig skille mellom «oss og dem» (Sherif et al., 1954/1961). Han er mindre kritisk til andre som viser fordommer, og hvordan han velger å forstå dem:
Jeg velger å tro at de ikke gjør dette på pur faen, fordi det hadde gjort menneske ondskapsfullt. Så jeg velger å tro at det er mangel på kunnskap og mangel på informasjon som gjør at de tror dette her. Og at de ved den rette informasjonen om ting som kommer frem, kan endre det hvis de vil. For ellers mister jeg troen på mennesker (Per).
Vendepunktfortelling
Pers fortelling fremstår som en vendepunktfortelling (Ødegaard & Birkeland, 2002) idet han klarte å komme ut av rusen og sitt eget selvstigma. I intervjuet ga han musikkterapien æren for vendepunktet i livet hans. Der møtte han verdighet, folk som respekterte ham, så ham og lyttet til ham, samtidig som de stilte krav til ham (Lloyd, 2013). Dette bidro til at han ble friere og klarte å skape musikk. Dette stemmer overens med Oscar Tranvågs (2018) beskrivelse av det gode møtet, hvor nærvær og verdighet står sentralt. Det gode møte for Per resulterte i at han ble langt mer aktiv i sin egen rehabilitering og vokste på det (Frank, 1995). Per viser også gjennom sin fortelling at han er opptatt av et lengre tidsløp, og at han evner å forholde seg både til fortid, nåtid og fremtid (Bruner, 2002). Ved å forholde seg til alle disse periodene viser han at han gjennom sine fortellinger både er med på å erobre sine erfaringer (Birkeland, 2004) i tillegg til å erobre fremtiden. I en tidlig fase var hans identitet forkludret (Goffman, 1972) fordi han lot andres fordommer, stigma og oppfatning av ham få styre ham. Det førte til at han følte skam og utrygghet, noe som fikk ham til å isolere seg. Men han klarte å snu det. Han bruker arr som en metafor på sine erfaringer i livet: «Sår gjør vondt, men når sårene får leget seg, vil arrene alltid være der, og de er jeg stolt av å bære. Da tenker jeg på arrene inni livet, for de viser at sårene har grodd. Jeg har pleiet dem og gjort noe rett, samtidig som jeg står der, så kjenner jeg jo litt på at det her vil jeg gjøre masse mer.» Per viser at musikkterapien ble redningen for ham fordi han der møtte respekt og verdighet, og at han også fikk omgang med mennesker utenfor rusmiljøet (Shaygani, 2016). Da musikken fylte tomrommet hans etter rusen, skrev han ut mange kritiske og reflekterte tanker i form av ulike sanger. Øystein Skjælaaen (2019), som har forsket på mennesker med rusavhengighet, fremhever også kunstneriske prosesser i rehabilitering.
Mia
Den andre stemmen er til et annet menneske med rusavhengighet som også har opplevd fordommer og å bli stigmatisert, da særlig i møte med sine visjoner om å ta en utdanning. Mia er en middelaldrende kvinne som har lang fartstid i rusfeltet. Hun var i sitt arbeid rundt temaet stigma spesielt opptatt av å vise til erfaringer rundt uverdige møter.
I hele sin periode som menneske med rusavhengighet har Mia hatt flere nedverdigende møter med andre mennesker som viser forakt og fordommer. Mia forklarte at dette gjorde henne frustrert, forvirret og forbannet. Dette var med på å gi henne en identitetskrise hun måtte jobbe seg gjennom, fordi stigmatiseringen gjorde at hun strevde med å få en klarhet i hvem hun var og ønsket å være (Goffman, 1972). Hun søkte noe hun til slutt fant inne i seg selv, noe som resulterte i at hun gikk inn i en kjønnsskifteprosess. Hun har også opplevd stigma mot seg som transseksuell med rusavhengighet, også fra folk innad i rusmiljøet. Hun ble blant annet i en tidlig fase av sin kjønnsskifteprosess frarådet å si noe om dette fra scenen. «Jeg ga etter for trykket ifra andre. Andre som trodde de visste bedre enn meg hva som er bra for meg.» Fordommene mot henne som rusavhengig ble forsterket da hun kom i en kjønnsskifteprosess, som om det var to uforenelige saker, og at det ene skyldtes det andre. Selv om Mia har opplevd disse reaksjonene som nedverdigende, kan det også ha vært gjort i omsorg for henne for å forsikre seg om at hun skal unngå å gjøre noe fra scenen som hun senere kan komme til å angre på. Fortellingene til Mia viser at de nedverdigende opplevelsene har påvirket hennes identitetsbygging, som hele tiden har vært skjør og bevegelig (Bruner, 2002).
Verdighet
Mia er opptatt av verdighet og mener dette er noe iboende som folk er født med, og som skal vises igjen i måten en møter mennesker på: «Det er vår etiske plikt å behandle hverandre skikkelig, for å si det enkelt.» Dette står i kontrast til det fordommelige skillet mellom oss og dem (Allport, 1954). Både i tiden hun brukte rus, og i ettertid, nå som menneske med rusavhengighet, opplever hun ofte uverdige måter å bli møtt på. Verdighet er ifølge henne ikke alltid lett å finne i storsamfunnet. Det kan være alt fra en person som ikke er høflig mot en i helsesektoren, til en som ikke er høflig i butikken. Hun er spesielt skuffet når hun opplever å bli stigmatisert i helsesystemet, fordi en gjerne har en iboende tro på at de burde visst bedre. Fallet er derfor ekstra stort når de f.eks. knuser hennes drømmer om en utdanning. Det ser altså ut til at hun har opplevd å bli stigmatisert både i møte med folk generelt og i møte med helsesystemet spesielt. Dette stemmer overens med fortellingen fra rusavhengiges møte med helsevesenet (Malterud & Thesen, 2008) og gir grobunn for videre forskning, som f.eks. Tranvåg (2018) sitt fokus på verdighet som sentralt i hans forskning med rusavhengige. Mia viser til å ha blitt stigmatisert over en periode på flere tiår. Hun evner i nåtid å se tilbake på sin fortid, samtidig som hun har en klar drøm inn i fremtiden (Horsdal, 2017).
I møte med offentlige etater ble jeg tidlig plassert i en kategori; VANSKELIG; en som det ikke er verdt å lytte til! Stemmen min ble som luft for dem, selv de gangene jeg bare ville vite noe om saksgangen på en søknad, bidrag eller lignende. Den NAV-ansatte sitter med fiskestangen, og jeg sitter på kroken. De vet når jeg har sluttet å drikke, for da er de mye mer snill med meg. De har på den ene siden god forståelse for mennesker, på den andre siden har jeg måttet jobbe hardt inn mot NAV innkreving for å få dem til å respektere meg.
Gjennom å dele sine fortellinger ser det ut som at flere læringsperspektiv løftes frem (Frank, 1995). Vedkommendes forståelse av verdighet kan ses opp imot Tranvåg sin (2018) forskning på verdighet. En tapt verdighet må gjenvinnes.
Skuffelse på skuffelse
Det temaet som Mia er spesielt opptatt av, er å studere. Drømmen har i flere år vært å kunne ta seg en utdanning der hun fikk bruke sine erfaringer og sin kompetanse. Dette har hun jobbet målrettet mot. Men i møte med NAV opplevde hun liten forståelse, fordommene mot henne var mange, stigmatiseringen stor og skuffelsene var om mulig enda større. Fordømmelsen var større enn forståelsen (Shaygani, 2016). Det måtte et nytt menneske i NAV-systemet til for at stigmatiseringen skulle snu.
Etter mange år skjedde det et under. Jeg møtte en saksbehandler i NAV som lyttet til meg, hørte meg, forstod meg og brydde seg. Det føltes som jeg hadde vunnet i lotto! Jeg fikk støtte i at jeg måtte jobbe videre mot mine mål, som etter hvert ble skolegang. Jeg vant mot alle odds, jeg kom inn på vernepleiestudiet for å få en bachelor. Studiet mitt er min egen personlige stigmakamp. Jeg skal vise dem at de tok feil, jeg skal nå mine drømmer!
Når jeg utfordrer meg selv til å tørre flere ting, blir jeg sterkere både fysisk og psykisk. Jeg fyller opp min indre styrke når jeg gjør noe som krever mot og styrke.
Det ser ut som om vendepunktet kom idet hun møtte forståelse fremfor fordømmelse (Shaygani, 2016). Mia, som hadde 30 års erfaring fra rusmiljøet, klarer gjennom sine fortellinger fra scenen og i intervjuet å forholde seg både til sin fortid, nåtid og fremtid (Horsdal, 1999). Selv om Mia så seg noe tilbake i tid for å fortelle hvor lenge hun hadde vært en del av rusmiljøet, var hun likevel mer opptatt av nåtiden og fremtiden. Det kan være flere grunner til dette, blant annet at hun i en kjønnsskifteprosess ønsker å ta avstand fra sin tidligere fase som mann.
I flere år har Mia tatt opp fag for å få mulighet til å komme inn på drømmestudiet på høgskolen og utdanne seg innen omsorgssektoren. Hun er opptatt av å bruke sin kompetanse til å bidra til bedre informasjon og skape mer forståelse for en marginal gruppe i samfunnet som hun har god kjennskap til (Lloyd, 2013). Dette tror hun er med på å redusere fordommer, og i tråd med Shaygani (2016) er hun opptatt av at bedre informasjon gir mindre stigmatisering, fordi mange av de som fordømmer og stigmatiserer, har hverken nok kunnskap om eller personlig kjennskap til mennesker med rusavhengighet.
Hun er spesielt opptatt av det verdige møtet mellom ulike grupperinger (Bredland, Linge & Vik, 2011; Tranvåg, 2018), og at det handler om å bli sett, hørt og respektert som den hun er. Mias vendepunkt kom etter at hun møtte et menneske som så henne og lyttet til henne. Det opplevdes ifølge henne som å vinne i lotto. Dette etterlengtede verdige møtet ble det avgjørende (Bredland, Linge & Vik, 2011; Tranvåg, 2018) for Mias fremtid. Det fikk Mia til å fastholde sitt egenverd. Å bruke metaforen å vinne i lotto sier noe om hvor liten sjanse hun mener det er for å treffe slike mennesker. Og det står i sterk kontrast til Shaygani (2016) sine innspill til at mennesker med rusavhengighet er avhengig av et godt nettverk rundt seg for å lykkes i rehabilitering.
På den ene siden tror Mia at større forståelse gir mindre stigmatisering (Shaygani, 2016). På den andre siden er det nettopp i møte med helsevesenet og NAV hun har opplevd flest fordommer og de mest krenkende møtene. I NAV-systemet følte hun seg fanget, som en fisk på en krok. Hun viser til at behandlingen av henne endret seg etter at NAV forstod at hun hadde sluttet å drikke. Skyldes det at deres fordomsfulle skille mellom dem og oss i denne forbindelse ser ut til å ha minsket? I sitt kommende yrke er Mia bestemt på å gjøre det hun kan for å utbedre kontakten mellom mennesker med rusavhengighet og det offentlige (Lloyd, 2013). Mia knytter rusproblematikk til psykiatri. I denne sammenheng er det spesielt viktig å bli møtt med verdighet fremfor å bli møtt med fordommer. Etter at hun sluttet med rus, har hun selv valgt å ta en langt mer aktiv rolle i sitt eget liv (Frank, 1995), og vil veilede andre i å gjøre det samme.
Mona
Den tredje stemmen tilhører en middelaldrende kvinne, en mor som pårørende, som selv har opplevd fordommer og stigmatisering både i familie, i samfunnet og sist, men ikke minst på sitt eget arbeidssted i helsesektoren. En av hennes to døtre har strevd med rusavhengighet i 21 år.
Alene i dritten
Mona viser til en uendelig lang kamp for sin datter, en kamp som ennå ikke er avsluttet. Kampen har i stor grad vært preget av fortvilelse og ensomhet: «Gi deg nå, du overdriver alltid, sa de til meg. Jeg stod alene i dritten, stigmatisert; ‘Drama-Queen’.» Hun forteller at rusen kom snikende, tok mer og mer av jenta hennes og ga henne som mor sjokk. Hun opplevde vantro og fortvilelse. På mange måter mener hun rusmidlene skapte et helvete på jord for både datteren og familien. «Verden falt i grus. Livet handlet mye om rus, prostitusjon, fengsel, somatisk sykdom, osv. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun holdt på å forlate oss. Av og til ønsket jeg det også, og fikk dårlig samvittighet for det.» Mona gir uttrykk for at å stå i kampen i mange år har vært tøft, særlig fordi hun ikke vet hvor mye lenger hun har krefter til å ta vare på datteren. Kanskje det også er denne bekymringen som styrer tankene hennes når hun noen ganger skulle ønske at datteren forlot dem. Likevel virker det som hun får dårlig samvittighet når hun tenker tanken høyt. En slik utrygg situasjon både for mor og datter virker svært energitappende. Mona er modig som tør å sette ord på sine følelser.
Mona syntes det var vanskelig å snakke med andre om det å ha en datter med rusavhengighet. Som pårørende opplevde hun selv å bli stigmatisert, kritisert og tatt avstand fra. Hun erfarte at mennesker fordomsfullt konstruerte et skille mellom hennes familie og andre (Allport, 1954). Som pårørende ble hun tillagt egenskaper hun ikke hadde, f.eks. at hun selv måtte ha rusavhengighet eller bruke rus over gjennomsnittet, at hun selv ikke kunne ha kontroll på livet sitt, eller at hun ikke hadde fulgt datteren opp da hun var i tenårene. Hun setter ord på at denne stigmatiseringen og disse negative erfaringene satte dype spor: «Noe som endret meg som menneske og som mor. Jeg var så alene, så tom, mennesker var så nedlatende.» Nedlatende holdninger ser her ut til å ha skapt ensomhet og isolasjon (Goffman, 1972). På mange måter tror hun det skyldes mange menneskers uvitenhet og mangel på kunnskap om feltet, men ikke bare det. Også fordi hun har opplevd fordommer og stigmatisering blant helsepersonell som har kunnskap om og erfaring med rusfeltet.
Å bli tillagt egenskaper
Hun viser til at noen av vennene hennes forsvant etter hvert, fordi de gikk lei. Hun ser her ut til å ha funnet grunnen til at venner forsvant, og hun undrer seg over deres handlinger. Selv mener hun at hun ikke hadde snakket så mye om datteren, ikke mer enn andre snakket om sine barn. Hun tror derfor det skyldes mangel på kunnskap hos de fleste enten om tematikken eller om hvordan en skal håndtere situasjonen om en møter pårørende: «De forstod ikke hva det gjorde med meg, eller de var usikre på hvordan de skulle opptre. Da var jeg helt knust og unngikk folk.» Kontrasten her er stor mellom den sterke personen hun fremstår som i rollen som offentlig talsperson for pårørende, og den knuste moren som unngikk folk. Hennes kunnskap og erfaring fra å arbeide innen helsesektoren kan også ha vært med på å skape en større avstand til de tidligere vennene, om de i utgangspunktet allerede følte seg underlegne i situasjonen.
Å miste selvtilliten
Mona viser hvordan negative møter med andre påførte henne en skam som var vanskelig å få bort. Hun begynte å tro på det hun oppfattet at de sa (Lloyd, 2013). «Ikke bare forsvant selvtilliten min, følelsen av å være en dårlig mor ble sterkere og sterkere. Hva hadde jeg gjort galt? Alt var min feil.» Ifølge Goffman ligger skammen på lur for den stigmatiserte (Goffman, 1972). Enkelte ganger opplevde hun at de nærmest overså hvilken situasjon hun var i: «I pauser diskuterte flere kollegaer saker de kjente til, gjerne gjennom media der det var dysfunksjonelle familier med rus/kriminalitet/barnevern. Det ble sagt at ungdommer i slike situasjoner hadde dårlige foreldre som ikke fungerte slik de burde. Sterke ord ble brukt. Jeg ble helt stille, følte meg bare veldig, veldig liten og mislykket.»
Uverdige møter med helsesystemet
Som fagperson i helsevesenet reagerte hun både på feilbehandlinger som ble gjort, og på fravær av handlinger som burde blitt gjort. Hun har både alene og sammen med sin datter vært i mange møter med helsevesenet som hverken forstod deres situasjon eller lyttet til dem. Hun var spesielt kritisk til deres forventninger til hennes datter: «Helsevesenet stilte umulige krav hun aldri kunne innfri, hun var for syk og de forstod det ikke. ‘Mamma, de sier jeg er menneske med rusavhengighet, men jeg er et menneske også’, sa hun til meg. Måten hun og jeg ble snakket til, og behandlingen hun fikk i somatikken, førte til at jeg blandet meg inn i møtene med helsepersonell.» Hun møtte også helsepersonell som hun opplevde opptrådte både nedverdigende og fordømmende overfor dem. Mot alle odds kan det se ut som om de nedlatende holdningene Mona har møtt, har vært med på å gjøre henne modigere i møte med helsevesenet. De har gjort henne tøffere og tydeligere. Hun forteller at hun gang på gang måtte si tydelig ifra og at hun tok i bruk sitt yrke som helsepersonell på sykehus. «Mange ansatte kjente meg fra før, men de visste ikke. Aldri har jeg følt meg så forlatt, alene og hjelpeløs. Håpet, kjærligheten til henne, øyeblikkene da hun var til stede i livet, bidro til at jeg ikke gav opp.»
Mona viser en dobbelhet i at hun på den ene siden som pårørende blir sliten og stigmatisert, og på den andre siden klarer å holde seg selv og kamplysten oppe, nettopp fordi håpet og kjærligheten til datteren er så stor. Mens Shaygani fremhever viktigheten av et sosialt nettverk for rusavhengige i en rehabilitering (Shaygani, 2016), understreker Monas fortelling nødvendigheten av å ha det også for pårørende i deres ensomme kamp.
Enda en narkoman
I møte med kolleger opplevde hun gruppebaserte fordommer knyttet til mennesker med rusavhengighet.
Idet vi løp til akuttmottaket, sier min kollega: «uff, enda en narkoman, en pest og en plage.» «Jeg er mor til en», sa jeg. Da ble det stille. Etter dette sluttet mange av kollegaene mine å snakke til meg om annet enn det som var jobbrelatert. Jeg merket at de snakket, noe som gjorde vondt. Jeg opplevde å bli sett ned på.
Det var tydelig at kollegene fortalte hendelsen videre. Det toppet seg i et direkte møte med en kollega. «Vi forberedte oss til en operasjon; plutselig klappet overlegen meg på skulderen og sa: ‘så du har en sånn, du’ og mente datteren min. Jeg ble helt satt ut. Jeg ble også sint inni meg: ‘hvordan våget han’. Atter en gang gir andre meg skyldfølelse – ‘min feil’.» Både konfrontasjonen og fravær av spørsmål virket å være like ille for Mona. «Jeg synes det er stigmatiserende at de på jobb aldri spør meg hvordan det går med henne. Hun blir tiet i hjel, men de spør gjerne hvordan det går med den andre datteren min, som har masse utdannelse og gjør de såkalt rette tingene. Det synes jeg ofte er veldig vondt.» De gruppebaserte fordommene hun mener å oppleve blant kolleger, kan ikke skyldes uvitenhet, men er mer knyttet til en holdning der de skiller mellom oss og dem (Sherif et al., 1954/1961; Allport, 1954). Det kan se ut som om det var de gruppebaserte fordommene og nedlatende holdningene som førte til at hun klarte å mobilisere krefter til å gjøre opprør.
Et oppgjør med stigma
«Jeg vil ta et oppgjør med stigma og svarer dersom noen spør etter jentene mine: En er intensivsykepleier, avsluttet nylig master, jobber på et universitetssykehus. Den andre er menneske med rusavhengighet og strever med livet. Dere skal se reaksjonen, de fleste vet ikke hva de skal si.» En av gangene overrasket hennes kollega henne med det hun opplevde var et forutinntatt svar. «Nei, du som er så sterk kan da ikke være i en slik situasjon.» Flere kolleger kommer sågar med forslag til løsninger:
Det går på sånn: «Du må nå få henne i behandling og du som jobber i helsevesenet må jo få henne inn på en institusjon. Det kan jo ikke være så vanskelig, du har jo så mange kontakter, du er jo så flink å ordne opp i alt». Og hvis jeg da prøver å si at hun vil ikke, vi har prøvd så mye. Så det er kun de som kjenner meg veldig godt som sier: «Vet du hva, vi vet at du har gjort alt du har kunnet.»
Mona viser en sårhet i sin fortelling, både i kampen mot rusens sterke innvirkning i datterens liv, men også i deres felles kamp mot systemet. Og hun opplever en ensomhet i sin kamp. Dette kan ses i forhold til Goffman (1972) sin påstand om at i skyggen av stigmatisering finner du skammen. Og at skam gjerne resulterer i isolasjon og ensomhet. Hun viser til at mannen, som ikke er far til datteren, har vært veldig støttende. Hun har flere ganger opplevd å sitte igjen med nederlagsfølelse når hun møter bekjente, kolleger og helsepersonell. Selv om det virker tøft å snakke om datteren i ulike settinger, ser det ut til å være enda tøffere å oppleve at datteren ikke blir nevnt eller spurt etter. I møte med venner og bekjente unnskylder hun dem til dels, fordi hun mener de ikke vet bedre (Shaygani, 2016; Lloyd, 2013). Men i forhold til kolleger, som i likhet med henne er fagpersonell, har hun ingen toleranse for de fordømmende holdningene hun mener de har både til mennesker med rusavhengighet og til pårørende. Spesielt de gangene hun har blitt tillagt egenskaper hun ikke har, blir hun provosert. At hun ikke skulle kunne være pårørende, hun som var så sterk, opplevde hun som svært nedlatende overfor pårørende generelt. I denne settingen vil det også trenges en forbedring av opplæringen til helsepersonellet, og en utbedring av kontakten mellom rusavhengige og det offentlige (Lloyd, 2013).
I slutten av fortellingen ser vi at det oppstår et vendepunkt idet kommentarer fra kolleger provoserer frem nye handlinger hos henne. Dette har gitt henne en ny agenda for å tørre å snakke enda mer om datteren og om mennesker med rusavhengighet. Dette står i forhold til Kari Lossius’ uttalelse på NRK (2019) om at en viktig utfordring er å avskamme rusavhengighet og avlive fordommer. Mona er opptatt av å avskamme det å være pårørende, og hun tar en stadig mer aktiv rolle i sitt eget liv (Frank, 1995). Hun har hatt en bratt læringskurve som forteller og formidler, og er blitt mer bevisst både hva han hun sier, og hvordan hun sier det.