De fleste av oss kommer til å oppleve plutselige endringer og inngripende overganger i livet. Årets digitale Pårørendekonferanse setter søkelyset på hvordan vi kan finne gode veier videre og på hvordan håpet finnes selv når alt synes håpløst.
Tjenesteytere står overfor flere utfordringer når det gjelder å sikre kvalitet i tjenestene. Det er for eksempel viktig å unngå diskriminering, sikre tilgjengelighet og ikke minst tilrettelegge tjenester for pasienter og tjenestebrukere med funksjonsnedsettelse.
Alle som yter helse-, omsorgs- eller velferdstjenester, vil kunne møte pasienter og tjenestebrukere med funksjonsnedsettelse. Tjenesteyternes første utfordring blir da å sikre at tjenestene i seg selv er tilgjengelige. Det skal for eksempel ikke være mer besværlig eller mindre nyttig for en person med funksjonsnedsettelse å benytte dem enn det ville ha vært for andre.
Denne artikkelen bygger på norsk og internasjonal forskning der funksjonshemmedes egne erfaringer med tjenesteytere kommer fram og munner ut i ni innspill til tjenesteytere som ønsker å bidra til et mer tilgjengelig samfunn.