Vi sender månedlig ut nyhetsbrev som kan hjelpe deg å holde deg oppdatert på nytt innhold på nettsidene våre. Velg din sektor og få nyheter som er aktuelle for deg og dine kolleger.
Pårørende har behov for informasjon om sykdom, behandling og forventet forløp, slik at de skal føle seg inkludert og ivaretatt. Helsepersonell som klarer å møte pårørendes behov, kan redusere belastningen av en krevende situasjon.
Helsesekretær Amalie:
Jeg fikk en telefon fra kona til Per. Hun ønsker en pårørendesamtale i forbindelse med hans demenssykdom.
Fastlege Kristian:
Jeg vet ikke om jeg kan prioritere det akkurat nå.
Men har hun ikke rett til å få det da?
Refleksjonsspørsmål:
I hvilke situasjoner opplever du at pårørende har særlig behov for støtte?
Hvorfor er det viktig å involvere pårørende?
Hvilke rutiner har vi for å sikre nødvendig kompetanse i møte med pårørende?
Hvordan kan vi dele kunnskap for å styrke arbeidet med pårørende?
Hvordan innhenter vi pårørendes erfaringer og synspunkter på ulike nivå?